Det har vært hetebølger flere steder i Europa i sommer. Hyppigere hetebølger er en av konsekvensene av klimaendringer. (Foto: Regis Duvignau/Reuters/NTB scanpix)

Jorda blir nok farlig varm

Det er svært lite sannsynlig at temperaturen på jorda vil stige mindre enn to grader, mener amerikanske forskere.

Det er bare fem prosent sannsynlighet for at vi klarer togradersmålet.

Altså at jordas temperatur ikke stiger mer enn to grader over førindustrielt nivå innen 2100, slik den internasjonale klimaavtalen tar sikte på.

Å komme over to grader blir av mange regnet som farlig global oppvarming. Klimaendringer kan gi dramatiske følger for oss mennesker og for resten av naturen, som videnskab.dk melder om.

Og vi har skarve én prosent sjanse for å holde oss under 1,5 grader, et annet mål landene som har undertegnet avtalen, vil jobbe for. Det viser en ny studie publisert i tidsskriftet Nature Climate Change.

FNs klimapanel har tidligere presentert fire ulike framtidsscenarioer basert på om vi fortsetter som før og kjører planeten i grøfta eller om vi tar oss kraftig sammen og klarer å kutte nok i utslippene av klimagasser – eller noe midt imellom.

Men hvilken situasjon er det mest sannsynlig at vi havner i?

3,2 grader varmere

Amerikanske forskere har regnet på det. De beregner at temperaturen antakelig vil øke til mellom 2 og 4,9 graders oppvarming de neste 83 årene.

3,2 grader ser de for seg at vil være medianen, altså den som ligger midt i bunken av temperaturer når de sorterer dem etter størrelse.

Forskerne tar utgangspunkt i oppførselen vår de siste femti årene fram til 2010 og FNs beregninger av folketallet i verden framover. De ser på BNP per innbygger og karbonintensitet, altså hvor mye karbon vi slipper ut i forhold til hvor stor den økonomiske aktiviteten er.

– Analysen vår viser at togradersmålet i høyeste grad er et «i beste fall»-scenario. Det er mulig, men bare med stor, vedvarende innsats på alle områder over de neste 80 årene, sier forsker Adrian Raftery ved University of Washington til nettstedet phys.org.

Svært pessimistisk

Glen Peters er forsker ved Cicero Senter for klimaforskning. Han har lenge ment at togradersmålet er urealistisk med dagens teknologi.

Selv har han regnet ut at om veksten i utslippene fortsetter i samme takt som mellom 2000 og 2011, 3,1 prosent per år, stiger sannsynligvis temperaturen på jorda med hele fem grader innen 2100. Det meldte Teknisk Ukeblad da forskningen ble publisert for fem år siden.

Den nye studien er likevel litt for pessimistisk, selv for Peters.

– Mindre enn to graders oppvarming er usannsynlig hvis vi ikke prøver. To grader er ikke sannsynlig uansett – men hvis vi prøver, er det i hvert fall en mulighet for at vi kan klare det, sier han til Washington Post.

Kan endre seg

Studien har ikke tatt høyde for lovgivning og teknologi i framtida, og forskerne selv sier at vi ikke bare kan se bakover.

– Jeg tror det er mulig at framtida kan bli fullstendig annerledes, og at vi plutselig kan ta et stort skritt framover, men tidligere tall tyder på at det er litt optimistisk, sier Raftery til Washington Post.

Energipriser kan også styre utslippene, og forskerne har ikke tatt med i beregningen at fornybar energi – eller kull og olje – kan bli billigere.

USA kunne reddet mye

I 2100 bor det trolig 11 milliarder mennesker på kloden. Men det er ikke befolkningsveksten som utgjør det største problemet, ifølge forskerne. Det er fordi flere vil bli født i Afrika sør for Sahara, som de anslår bare vil stå for seks prosent av utslippene i verden.

Ettersom det er vanskelig å påvirke verdiskapningen i landene, må vi karbonintensiteten til livs, mener Raftery og kollegene.

De skriver for øvrig at om USA og EU hadde kuttet så mye som de har lovet i klimaavtalen, kunne vi klart å holde utslippene på samme nivå i 2030 som vi har i dag.

Men USA har trukket seg fra klimaavtalen.

Vil fange karbon i atmosfæren

I en annen artikkel i samme tidsskrift forklarer en tysk og en amerikansk forsker at selv om vi nå skulle stoppe å slippe ut karbon – noe som er helt usannsynlig – vil vi antakelig ha gjort så mye skade allerede at temperaturen kommer til å stige 1,3 grader uansett.

Med andre ord nesten det samme som landene som har signert klimaavtalen vil jobbe for å holde seg under.

Disse forskerne har beregnet hvordan jorda kommer til å takle de klimagassene vi allerede har sluppet ut. En slags forsinket effekt fordi utslippene ikke har rukket å bidra til oppvarming ennå.

Er det ikke noe vi kan gjøre for å redde kloden?

Jo, men da må det en helomvending til.

Glen Peters har tro på teknologien. Vi må drive storstilt karbonfangst ute i atmosfæren. Det er ikke mulig i dag.

Den nye forskningen viser hvor viktig det blir å utvikle slik teknologi, mener Peters.

– Den understreker viktigheten av å fjerne karbon fra atmosfæren, sier han til Washington Post.

Adrian E. Raftery mfl: Less than 2 ◦C warming by 2100 unlikely. Nature Climate Change, 31. juli 2017. DOI: 10.1038/nclimate3352. Sammendrag.

Thorsten Mauritsen og Robert Pincus: Committed warming inferred from observations. Nature Climate Change, 31. juli 2017. DOI: 10.1038/nclimate3357. Sammendrag.