Denne artikkelen er over ti år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.
Det er slett ikke unaturlig om du synes magen blir litt oppblåst under flyturen.
Når trykket i kabinen synker, begynner nemlig gassboblene som måtte befinne seg i fordøyelsessystemet ditt å utvide seg.
Gassrelaterte mageplager forverres ofte under en flytur, skriver Jørgen Valeur fra Lovisenberg Diakonale Sykehus i fagbladet NGF-nytt.
De voksende gassboblene kan gi vondt i magen, særlig for folk med irritabel tarm-syndrom (IBS). De har nemlig mindre toleranse for gass i fordøyelsessystemet, skriver Valeur.
Har du ofte problemer med oppblåst magen, kan det lønne seg å holde seg til en diett som gir lite luft når du skal ut og fly, anbefaler tarmforskeren.
Gassutvidelsen i tarmen er sannsynligvis ikke bare kilde til personlig ubehag, utdyper et dansk forskerteam i en artikkel i New Zealand Medical Journal fra februar.
Det blir sannsynligvis også mer fising på fly.
Tatt i betraktning at opptil 50 prosent av lufta i kabinen blir resirkulert og at nye fly er godt lydisolerte, kan resultatene bli pinlige, skriver Pommergaard og co.
De antyder at situasjonen ikke bare kan gi uheldige passasjerer en flytur som stinker, men at eventuelle toksiske smygere i cockpiten kan gå direkte ut over flysikkerheten.
Det kan likevel være like ille å holde på kjemikaliene, skriver forskerne.
Kniping kan gi ubehag, smerter, fordøyelsesbesvær og halsbrann, for å nevne noe. Situasjonen kan også føre til stress, og til og med høyt blodtrykk. Og ikke glem at tilbakeholdt promp kan være en av hovedårsakene til betennelseslidelsen divertikulitt!
Forskerne anbefaler å slippe fisen fri. De har til og med noen tanker om hvordan flyfjertere kan minimere risikoen for å forpeste sine medpassasjerer.
Prompepute
Annonse
For det første går det jo an å bruke det gamle sofatrikset. Siler du prompen igjennom en normal sofapute – eller et flysete i stoff – absorberes opptil 50 prosent av lukta, opplyser forskerne.
Og hvis flyselskapene hadde kledd setene med materialer som inneholder aktivt kull kunne enda mer odør blitt uskadeliggjort.
Alternativt kunne de anbefale passasjerene å bruke underbukser eller truser med aktivt kull. Eller kanskje et hendig lite luktabsorberende truseinnlegg? En vitenskapelig undersøkelse fra 2005 antyder at noen slike produkter faktisk kan ha noe for seg.
På den annen side lukter nok ikke flyfisene spesielt ille.
Utblandet odør?
Tross alt er det jo antageligvis ikke mer prompegass i tarmen enn vanlig, den tar bare større plass. Kanskje man kan anta at odøren dermed også er fordelt over et større område og ikke er like fortettet som i en fjert på bakken?
Tja, mener Valeur.
- Illeluktende substanser utgjør uansett kun en liten del av tarmgassen. Det meste er karbondioksid, hydrogen og metan - og disse gassene lukter ikke, skriver han til forskning.no.
- Den menneskelige nese oppfatter svært små mengder illeluktende odoranter, som svovelholdige forbindelser.
Men skulle uhellet være ute og en skikkelig stinkbombe er i fritt omløp, får man i siste instans ty til heistrikset:
Anlegg en sjokkert mine og se anklagende mot passasjeren ved siden av.
Annonse
Referanser:
J. Valeur, Flymage, NGF-nytt, 2013.
H. C. Pommergaard, J. Burcharth, A. Fischer, W. E. Thomas, J. Rosenberg, Flatulence on airplanes: just let it go, New Zealand Medical Journal, 15. februar 2013, 126(1369):68-74.