Vend det høyre øret til

Italienske forskere har sett på hvordan folk oppfører seg på byen, og konkluderer med at vi foretrekker å høre med det høyre øret når noen snakker til oss. Bruker vi det venstre øret er det også mindre sjanse for at vi gjør det vi blir bedt om.

"Forskerne mener beskjeder som gis mot det venstre øret har mindre sjanse for å bli hørt og forstått. (Illustrasjonsfoto: www.colourbox.no)"

Luca Tommasi og Daniele Marzoli fra det italienske Gabriele d’Annunzio-universitetet  gjennomførte tre undersøkelser som så på hvilket øre folk foretrekker å ta i mot beskjeder med.

Det har lenge vært kjent at vi mennesker foretrekker å vende det høyre øret til når vi blir snakket til. Forskere ser på dette som litt merkelig i og med at det er den venstre hjernehalvdelen vår som er best til å behandle muntlig informasjon.

Observasjon på byen

"De italienske forskerne dro på byen for å se om de kunne observere de samme preferansene for det høyre øret som man ser i laboratorietester.(Illustrasjonsfoto: iStockphoto)"

Frem til nå har nesten alle studier av dette fenomenet foregått under kontrollerte omgivelser i laboratorier, men de to italienske forskerne bestemte seg for å se hvordan dette fungerte på en bråkete nattklubb med masse folk og høy musikk.

Til å begynne med observerte forskerne nesten tre hundre mennesker og så etter hvilket øre de foretok å lytte med under en samtale med høy musikk i bakgrunnen.

Hele 72 prosent av samtalene ble gjort mot lytterens høyre øre, noe som stemmer godt overens med tidligere laboratoriestudier.

Bommet sigaretter

I den neste studien gikk forskerne bort til folk inne på nattklubben og mumlet en uforståelig og meningsløs setning til dem, og ventet til de vendte det ene eller andre øret mot dem for å høre hva som ble sagt.

Deretter spurte forskerne om å få bomme en røyk, og 58 prosent av de 160 som ble spurt vendte seg mot forskerne med det
høyre øret.

I den tredje studien spurte forskerne 176 mennesker om å få bomme en røyk. De spurte halvparten i det høyre øret og halvparten i det venstre.

De skriver at de også fikk vesentlig mange flere sigaretter fra de som ble spurt i det høyre øret.

Ifølge forskerne kan man ut fra disse tre studiene konkludere med at mennesker foretrekker å lytte til verbal kommunikasjon med det høyre øret, til tross for at det er den venstre hjernehalvdelen som behandler informasjonen.

Daniele Marzoli og Luca Tommasi, Side biases in humans (Homo sapiens): three ecological studies on hemispheric asymmetries, Naturwissenschaften, 20. juni 2009