Fysisk varme smelter følelsene

En rykende varm kopp kaffe kan også varme et hjerte. Fysisk varme fører til varme følelser, ifølge en ny studie.

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.

- Vil du ha en kopp kaffe?

De fleste synes det er hyggelig å bli spurt, enten de velger å svare ja eller nei.

Men å tilby noen en rykende varm kaffekopp, kan oppfattes som mer enn en hyggelig gest.

"Når kjæresten din ser på deg med et hengivent blikk over kaffekoppen, kan forklaringen dessverre være banal. - Fysisk varme gir også varmere følelser, i følge forskerne bak den nye studien. (Illustrasjonsfoto: Colourbox.com)"

Den fysiske varmen i koppen, skaper nemlig også varme følelser hos den som drikker den, ifølge en studie som er publisert i Science.
 

Varme og kalde mennesker

I omtalen av et menneske som oppfattes som sympatisk, hyggelig og åpen, bruker mange uttrykket “et varmt menneske”.

Motsatt blir personer som oppfattes som lukkede og fjerne, gjerne omtalt som “kalde”.

Nå hevder forskere i USA at slike karakteristikker er mer enn bare språklige bilder.

Studien viser nemlig at fysisk varme også kan gjøre at man oppfatter andre som mer sjenerøse, hyggelige og tillitvekkende.

Iskaffe

For å avdekke denne sammenhengen, gikk forskerne praktisk til verks, med kaffekopper som det viktigste redskapet.

I et av eksperimentene ble en rekke forsøkpersoner bedt om å lese en karakteristikk av en fiktiv person. I karakteristikken ble personens forskjellige egenskaper grundig beskrevet.

Så ble noen av deltakerne gitt en rykende varm kopp kaffe, mens andre fikk servert iskaffe. Deretter skulle deltakerne selv skrive ned hvilket inntrykk de hadde fått av personen de leste om.

Større reservasjoner

Forskerne fant interessante forskjeller.

De viste seg at de som hadde fått servert en varm kopp kaffe, i større grad mente at personen de hadde lest om også var et varmt menneske.

Deltakerne som måtte nøye seg med iskaffe, uttrykte større reservasjoner overfor personen som var beskrevet.

Når det gjaldt egenskaper som ikke er relevante for om en person er “varm” eller “kald”, fant forskerne ingen forskjeller i vurderingen fra de som hadde fått henholdsvis varm eller kald kaffe.

Varm kopp

I et annet eksperiment skulle deltakerne slå følge med en kvinnelig assistent, som fulgte dem fra én del av en bygning til en annen.

Assistenten var utstyrt med skriveblokker og en kopp, som igjen inneholdt enten kald eller varm kaffe.

I løpet av spaserturen ble de intetanende deltakerne bedt om å holde koppen, under påskudd av at assistenten måtte gjøre noen notater.

Frøs fingrene

Da deltakerne i studien etterpå ble spurt hvilket inntrykk de hadde fått av assistenten, fant forskerne nok en gang en mulig sammenheng mellom fysisk varme, og det bildet man danner seg av andre.

De deltakerne som hadde fått en varm kopp å holde i, hadde nemlig gjennomgående fått et inntrykk av assistenten som et “varmere” menneske, enn de som måtte fryse fingrene på iskaffen.

Mer gavmilde

I det siste eksperimentet fikk deltakerne beskjed om at de skulle vurdere et nytt produkt, nemlig medisinske omslag (kompresser).

Mens noen av deltakerne ble gitt kompresser som var frosset ned, fikk andre ta i kompresser som var varme.

Som takk for innsatsen fikk deltakerne beskjed om at de kunne velge mellom en gave til seg selv, eller et gavekort som de kunne gi til en venn.

Det viste seg at de som hadde undersøkt de varme kompressene, i større grad valgte det sjenerøse alternativet, nemlig et gavekort til en venn. De som hadde fått frosne kompresser mellom hendene, foretrakk i større grad en gave til seg selv.

Varme servitører

- Det kan virke som om fysisk temperatur også påvirker inntrykket vi får av andre, og hvordan vi oppfører oss mot dem, sier professor Lawrence E. Williams i en presseomtale av studien.

Han mener at vi mennesker ubevisst er klar over en slik sammenheng, og bruker den i vår daglige omgang med hverandre.

- Det er for eksempel vist at servitører som legger en varm hånd på skulderen til gjestene og viser fysisk kontakt, gjerne får mer i tips enn andre, sier Williams.

Han ser ikke bort fra at funnet i studien, også kan bli utnyttet kommersielt.

- Hvis man driver utendørs markedsføring på en kald dag, kan det å gi bort varme boller være en smart måte å få kontakt med folk på, påpeker han.

Eller sagt på en annen måte: Neste gang kjæresten din tilbyr en stor, varm kopp kakao, bør varsellampene kanskje begynne å blinke.

Lenke:

Studien er publisert i Science

Referanse:

“Experiencing Physical Warmth Promotes Interpersonal Warmth,” by L.E. Williams at University of Colorado, Boulder in Boulder, CO; J.A. Bargh at Yale University in New Haven, CT. Science:31July2008; accepted18September 2008:10.1126/science.1164029

 

Powered by Labrador CMS