Sexy stemmer lyver ikke

En person med sexy stemme, har også gjerne en symmetrisk kropp, i følge en ny studie. Stemmen kan være et biologisk signal om hvem det lønner seg å få barn med.

"Mansstemmer som oppfattes som varme, sexy, tilnærmelige og intelligente, tilhører gjerne kropper som er mer symmetriske enn andre, i følge studien. (Foto: Colourbox.com)"

Mange har nok opplevd å bli sjarmert i senk av en stemme.

Det kan være den innbydende stemmen til personen på sentralbordet, eller den smygende og sensuelle stemmen som kommer ut av radioen.

Kanskje er det lyden så forførende, at man begynner å dagdrømme om hvordan personen faktisk ser ut.

Det første man kan se for seg er en svært symmetrisk kropp, i følge en ny studie.

Faktor i evolusjonen

Akkurat som med ansikter, foretrekker vi fra naturens side symmetriske kropper i valget av partner, i følge forskerne.

En symmetrisk kropp, der den venstre siden av kroppen er tilnærmet lik den høyre siden, signaliserer visst nok at den er genetisk sunn.

Og dette har vært en viktig faktor når våre forfedre i løpet gjennom evolusjonen valgte hvem som skulle bære slekta videre, i følge studien som er publisert i Journal of Nonverbal Behavior.

Nå mener altså de amerikanske forskerne at stemmen til en person også røper om kroppen tenderer mot å være symmetrisk.

Sexy og varm

I studien ble rundt hundre deltakere invitert til å høre lydopptak av forskjellige kvinne- og mannsstemmer.

De skulle så vurdere i hvor stor grad de trodde personen bak hver stemme var:

Tilnærmelig, dominant, sunn, ærlig, intelligent, moden, sexy og varm.

Deltakerne skulle også vurdere om de trodde personen de hørte, ville ha lett for å treffe andre (“dating”).

Faktisk anatomi

Forskerne fant altså en sammenheng mellom vurderingene av stemmene, og den faktiske anatomien til de som hadde avgitt stemmeprøvene.

"Også hos kvinner fant forskerne en sammenheng mellom sexy stemmer og symmetriske kropper. Forskerne tror at forholdet mellom symmetri og stemme legges i løpet av de tre første månedene av fosterlivet. (Foto: Colourbox.com)"

Menn med stemmer som ble oppfattet som tilnærmelige, varme, sexy og intelligente, var også de som tenderte mot å ha mest symmetriske kropper.

En tilsvarende sammenheng ble funnet hos kvinner, om enn i noe mindre grad enn hos menn.

Kvinnestemmer som ble oppfattet som sexy og med stor sannsynlighet for å treffe andre, hadde også kropper som i større grad var symmetriske enn andre.

Tidlig i fosterlivet

Forskerne mistenker at sammenhengen mellom stemmen og kroppslig symmetri, legges i løpet av de første tre månedene av fosterlivet. I denne perioden utvikles stemmebånd og strupehode.

Samtidig bestemmes blant annet den såkalte index ratio, eller størrelsesforholdet mellom mellom pekefingeren og ringfingeren.

Mens menn som oftest har en noe kortere pekefinger enn ringfinger, er disse fingrene normalt like lange, eller pekefingeren litt lenger, hos kvinner.

Avvikende forhold

I følge forskerne påvirkes dette lengdeforholdet av hormonnivået i fosterlivet. De tror den samme hormonpåvirkningen er med på å utforme stemmen.

I studien påviser forskerne at kvinner med stemmer som oppfattes som dominerende og modne, gjerne har ha et avvikende lengdeforhold mellom pekefinger og ringfinger, i forhold til andre kvinner.

Forskerne understreker at selv om stemmen kanskje kan røpe symmetri, sier den ingenting om utseendet forøvrig, eller hvor attraktiv personen er.

Den flotte stemmen som gir deg nyhetene, kan altså godt tilhøre et skikkelig “radiotryne”.

LENKE

Les et sammendrag av studien i Journal of Nonverbal Behavior

REFERANSE

Susan M. Hughes1 , Matthew J. Pastizzo2 and Gordon G. Gallup Jr.3: The Sound of Symmetry Revisited: Subjective and Objective Analyses of Voice
Received: 10 January 2007 Accepted: 19 December 2007 Published online: 11 January 2008.