Musegenomet offentliggjort

Sekvensen til musegenomet er lagt ut på Internett slik at forskere over hele verden kan få tilgang til informasjonen. Dette vil få stor betydning for arbeidet med å forstå av hvordan menneskets gener virker.

"Musens gener kan gi svar på hvorfor vi blir syke."

Mus er en av de viktigste modellene vi har for å forstå hvordan mennesket fungerer. Ved å sammenligne musegenomet og det humane genomet kan forskerne lettere finne ut hvordan cellene våre virker og hvorfor vi bli syke når ett eller flere av genene våre ikke fungerer.

Omtrent like mange gener

Musegenomet har 2,7 milliarder DNA-byggestener fordelt på 20 kromosom. Det humane genom har 3, 2 milliarder DNA-byggestener fordelt på 23 kromosom.

Mus og menneske har begge omtrent 30 000 gener. Antall gener sier ikke noe om hvor kompleks en organisme er. Risplanten har for eksempel kanskje dobbelt så mange gener som mennesket. Det som er viktig er hvordan organismen bruker genene sine.

Finner gener som gir sykdom

Forskerne kan finne ut hva våre gener gjør ved å lage mus som mangler et bestemt gen. De kan også spore opp hvilke defekte gener som gir sykdom ved å studere mus som har samme symptomer på sykdom som mennesket.

Offentlig samarbeid

Musegenomet er sekvensert av offentlige institusjoner i USA og Storbritannia. Prosjektet har navnet det internasjonale Mouse Genome Sequencing Consortium. Det har tatt ett år å gjøre dette arbeidet. Fortsatt gjenstår fire prosent av genomet og noen justeringer vil også bli gjort før arbeidet er komplett.

Et privat amerikansk firma har sekvensert musegenomet tidligere, men andre forskere har måttet betale for å få tilgang til dette, skriver BBC News.

Klikk deg inn på sidene til Mouse Genome Sequencing Consortium dersom du vil vite mer om prosjektet.