DAB Digital radio lover oss mer og bedre radio. Men i motsetning til ved tidligere innføring av digital teknologi er det mange som er kritiske, og i flere land er utviklingen lagt på is.
Motstanderne av digital radio etterlyser særlig bedre lydkvalitet, og det kan se ut som om de kommer til å forbli skuffet.
Innstillingen “Digitalradio i Norge” som nettopp ble lagt fram for kulturministeren, anbefaler stenging av FM-nettet i Norge om åtte år.
Men flere og flere synes det er meningsløst å kaste 12-13 millioner gode analoge radioer uten å få en forbedring av lydkvaliteten.
I Europa er England unntaket, det er DAB-landet fremfor noe. Men i Sverige har nettopp regjeringen bestemt at utbyggingen skal fryses, akkurat som i Finland. Og i Tyskland og Frankrike kan det være snakk om tid før det samme skjer.
DAB må være den første digitale teknologien som har møtt slike motforestillinger.
Etter en lang innkjøringsperiode erstattet CD’en LP-platen så å si fullstendig på 1980- og 1990-tallet, og få ønsket å beholde NMT-telefonen da GSM kom på midten av 1990-tallet.
Men når det gjelder DAB, så må kritikerne og forkjemperne tydeligvis ha helt forskjellige begreper om hva kvalitet skal bety.
DAB kvalitet
Reklametilsynet i England har i flere avgjørelser slått fast at reklame som sier at digital radio har CD-kvalitet eller bedre lyd enn analog radio er misvisende.
Nå er det likevel ingen tvil om at DAB har mulighet for å gi minst like god lydkvalitet som analog FM. Med det menes god dynamikk, godt stereobilde og god gjengivelse også av den høyeste diskanten.
DAB bruker mp2 lydkoding som fjerner den delen av musikken som øret har vanskeligst for å oppfatte.
Den store forskjellen fra CD-standarden er at mp2 gir mulighet for å velge kvalitet ut fra behovet. Men i England brukes denne muligheten tydeligvis ikke til å gi topp lydkvalitet.
Men digital kvalitet er så mye mer enn bare lydkvalitet.
DAB digital radio
I tillegg til enklere betjening og mer programinformasjon, så får radiolytteren en forbedring i form av mindre sus, i hvert fall så lenge det er god dekning.
Knitringen som FM har lett for å gi i bilradioen blir også borte da. Forhåpentligvis forsvinner også de digitale reiseradioenes tendens til å sluke batteri med nye modeller.
For kringkasterne teller det at DAB gir bedre utnyttelse av frekvensressursene. Vi så hvor viktig det var da P4 motvillig ble flyttet til frekvenser med dårligere dekning til fordel for Kanal24 i 2004. Digital radio åpner rett og slett for flere stasjoner.
Kringkasterne liker også muligheten for å velge lydkvalitet etter innhold. Slik kan pratekanaler som Alltid Nyheter sende med lav datarate som nesten nærmer seg AM i lydkvalitet, mens Alltid Klassisk får flere bit for å klare dynamikken i et symfoniorkester.
Hva vil lytterne ha?
Et av radioens fortrinn fremfor aviser, TV og internett er at den egner seg som sekundæraktivitet - veldig mange hører på radio samtidig som de kjører bil eller lager mat.
Digital radios store fleksibilitet gjør at kringkasterne får et valg mellom flere kanaler eller bedre lydkvalitet. De vet også at man sjelden verdsetter lyd av CD-kvalitet til sekundæraktiviteter.
Dette er kjernepunktet i diskusjonen om digital radio. Digital radio kan gi topp lydkvalitet, men den kan velges bort til fordel for flere stasjoner eller tjenester.
Hos lyttere flest kan man regne med at dette er mer verdsatt enn CD-lyd, så da taper de få som er ute etter en konsertopplevelse fra radioen.
Markedsstyrt bitrate og lydkvalitet
Vi er blitt vant til valgfri bitrate med mp3. Hvis min Ipod eller harddisk begynner å bli full velger jeg bare å bruke litt færre bit og aksepterer at lydkvaliteten synker.
Jeg kan jo alltids få den tilbake hvis jeg sletter noe annet og koder musikken på nytt.
Jeg tror reaksjonene mot DAB kommer av at vi har vanskelig for å akseptere at kringkasterne velger kvalitetsnivå for oss ut fra hva de tror markedet vil betale for.
Hvis de har valgt redusert kvalitet på en konsert til fordel for å sende flere kanaler så kan ikke jeg gjøre noe med det.
Med FM har vi vært vant til at NRK har satt sin ære i å levere høyest mulig lydkvalitet. Hvis jeg ville høre på det i mono på en billig reiseradio var det greit, men jeg kunne også investere i den beste tuneren og antennen som finnes og ta ut maksimal kvalitet. Denne valgmuligheten blir borte med DAB.
Digital er ikke det samme som topp lyd
Digital kvalitet betyr altså først og fremst brukervennlige løsninger og større tilbud. For første gang i radioens historie kan nå lydkvalitet tilpasses behovet.
Så de som venter at DAB skal gi CD-lydkvalitet vil fortsatt bli skuffet. I praksis har digital radio akkurat god nok lydkvalitet til at det oppleves som greit for alle unntatt noen få.
Mp3 er et eksempel på det samme. Det har slått igjennom på tross av dårligere lyd enn CD, men for de fleste betyr enkel håndtering på PC og Ipod mer.
Og lydkvaliteteten oppleves som god nok, selv om hi-fi entusiastene nødig slipper mp3 løs på sine musikkanlegg.
Så digitalisering er ikke svaret på alt. Bare spør de som setter pris på fet gitarlyd. De har lenge visst at digitale effektbokser ikke slår de forsterkerne som er laget etter malen fra 1960-tallet: Glødende radiorør - oppfunnet i 1906 og forbedret nesten hele tiden siden.
Referanser
Medietilsynets rapport Digitalradio i Norge (19 desember 2005)
Advertising Standards Authority, 2. august 2004: Kan ikke avertere at DAB har CD-kvalitet
Advertising Standards Authority, 5. oktober 2005: Kan ikke avertere at DAB har bedre lydkvalitet enn analog radio