P-pillen påvirker kvinners valg av menn

Britiske forskere tror p-pillen snur kriteriene på hodet for kvinner når det gjelder å plukke ut gode potensielle partnere. Kvinner på pillen liker nemlig macho menn best.

Macho menn kommer ikke best ut på statistikken over pålitelighet og trofasthet, skal vi tro forskernes spekulasjoner.

De mener menn med litt mer feminine og myke fysiske trekk, som for eksempel Leonardo DiCaprio, har en tendens til å være mer sensitive, pålitelige og trofaste - rett og slett bedre partnere.

Den stereotypien får stå for forskernes egen regning. Resultatene de presenterer viser i alle fall en forskjell mellom kvinner som bruker og ikke bruker p-pillen når det gjelder hvilke ansikt de tiltrekkes av.

Kraftige kjevelinjer og markerte hakebein

Kvinner som ikke tar p-pillen har nemlig en underbevisst preferanse for menn med mer feminine trekk, mens kvinner som bruker prevensjonsmiddelet foretrekker menn med kraftige kjevelinjer og markerte hakebein - som Clint Eastwood, for eksempel.

Forskerne tror faktisk det er mulig at p-pillen oppmuntrer kvinner til å inngå forhold med det de karakteriserer som “upassende” mannfolk. Dette er konklusjonen etter at de viste kvinnene bilder av forskjellige typer menn, og ba dem plukke ut potensielle langvarige partnere.

Kvinnene som tok p-pillen valgte oftere menn med tradisjonelle maskuline fysiske trekk, og karakteriserte menn med mer feminine og myke ansiktsformer som en avtenning. Blant kvinnene som ikke tok p-piller var derimot disse mannfolka mer populære.

Våkner opp med feil mann?

Forskerne tror svaret ligger i det faktum at p-pillen blokkerer den naturlige eggløsningen. Hypotensen er at kvinner som tar pillen ikke kan bli gravide, og derfor blir de underbevisst tiltrukket sexy og macho menn, heller enn å føle dragningen mot menn som er gode emner for langvarige forhold.

Ideen må være noe sånt som at kroppen lures til å tro at kvinnen ikke er ute etter mannen som kan være hos henne hele livet - fordi p-pillen gjør at hun ikke kan bli gravid.

Kvinner som skal ha barn er jo kjent for, opp gjennom evolusjonen, å velge menn som blir hos dem og hjelper dem med å ta vare på avkommet (selv om de ikke alltid velger disse typene som biologiske fedre for sine barn).

- Når en kvinne velger sin partner mens hun er på p-pillen, for så å slutte å ta pillene for å få barn, kan hun komme til å finne ut at hun har giftet seg med feil mann, sier forskergruppens leder Tony Little ved St Andrews University til BBC News.

Affærer med omtenksomme menn

Studien fant nemlig ut at kvinnene som tok p-piller gjorde like forvirrede valg når de så seg ut en mann for en kort affære. Da valgte de nemlig de “omtenksomme” mennene med mer feminine trekk.

Kvinnene som ikke brukte p-piller som prevensjonsmiddel holdt seg derimot til de maskuline mannfolka når det gjaldt mer tilfeldig sex.

Maskuline trekk knyttes til testosteron

Du lurer kanskje på hvorfor forskerne sier at menn med feminine trekk er bedre ektemenn enn de maskuline?

Kraftige trekk som en markerte kjevelinjer og øyenbryn er ofte - kanskje ikke med verdens beste dokumentasjon - assosiert med en maskulin personlighet, fordi de indikerer et høyt nivå av det mannlige hormonet testosteron.

Testosteron bidrar blant annet til å bygge ansiktsbeina og de markerte trekkene i puberteten.

Demper hormonforandringer

Det er tidligere påvist at p-pillen påvirker kvinners seksualitet på den måten at de ikke like lett lar seg affisere av de mannlige luktene kalt feromoner.

P-pillen legger en demper på hormonforandringene som finner sted under en vanlig menstruasjonssyklus, og slik sett er det ikke usannsynlig at de har en eller annen effekt på kvinners seksuelle preferanser.

Snur vil litt på flisa kan det likevel være at kvinner som tar p-piller skiller seg litt fra kvinner som ikke gjør det - uten at det er selve pillen som har skylda.