Vaksinemotstand smitter raskere på Twitter

Spredning av vaksinemotstand flyter raskere enn positiv informasjon om vaksiner på det sosiale mediet.

Publisert

Vaksinasjon skaper mye diskusjon, også på sosiale medier. Temaet vekker følelser, er grobunn for myter og konspirasjonsteorier.

Negative utspill om vaksiner smitter fra bruker til bruker på Twitter.

Tvitrer du derimot positivt om vaksiner får det ikke nødvendigvis den effekten du håper på.

Det rapporterer forskere fra Penn State University i USA.

Forskerne har undersøkt hvordan twitterbrukere reagerte på meninger om vaksinering mot svineinfluensa i forbindelse med pandemien i 2009 og 2010.

De samlet store mengder tweets fra denne perioden, kategoristerte dem og hentet ut 10 prosent med fordeling på positive, negative og nøytrale meningsytringer. 

Til sammen 318 379 tweets ble undersøkt nærmere.

- Det kan tenkes at en twitterbruker kun følger fem vaksinemotstandere, men dersom hver av disse tvitrer negativt om vaksiner 10 ganger om dagen, så kan det ha stor innflytelse, sier forsker Marcel Salathé.

Motsatt effekt

Når en tvitrer blir utsatt for mange negative vaksine-synspunkter i strømmen fra folk de følger, ser forskerne en tendens til at brukeren selv blir påvirket til å skrive nedsettende om vaksiner.

- Det er ikke så overraskende, kommenterer Salathé.

Han synes det er en smule merkeligere og mer bekymringsfullt at eksponering for større mengder positivt ladede tweets om vaksinering ser ut til å oppmuntre brukere til i negativ retning.

Altså at ytringen genererer et vaksine-fiendtlig synspunkt - det stikk motsatte av effekten avsender ønsket å oppnå.

Forskerne vet ikke noe om årsakene til dette.

Les også: Facebook - ingen arena for de usikre?

Motstander - eller bare provosert?

Det er ukjent om denne typen twitter-brukere i utgangspunktet er vaksinemotstandere, eller om de rett og slett bare blir provosert.

Det kan tenkes at de oppfatter det som spam når de utsettes for større mengder positiv vaksine-tvitring.

Det samme kunne i så fall skjedd om det for eksempel flommet over med positive synspunkter på langvarig amming eller dekkskifte akkurat  i uke 16.

Influensavaksine. (Foto: Jim Gathany, CDC)
Influensavaksine. (Foto: Jim Gathany, CDC)

Salathé foreslår i en pressemelding at helsearbeidere kan bruke funnene i studien når de skal formulere positive helsebudskap, slik at sjansen øker for å oppnå ønsket effekt av dem.

Referanse:

Marcel Salathe, Duy Q Vu, Shashank Khandelwal og David R Hunter. The Dynamics of Health Behavior Sentiments on a Large Online Social Network. EPJ Data Science, 2013