Advarer mot slankepiller

Amerikanske forskere mener slankepiller som selges over disk i Norge kan føre til at organer svikter og kreftmedisin fungerer dårligere. Norske myndigheter er ikke bekymret.

Mange drømmer om en pille som kan gjøre deg slank. Nå advarer en forsker om mulige farlige bivirkninger fra en som allerede er på markedet. (Illustrasjonsfoto: Colourbox)

Forskerne bak studien er bekymret nok for funnene til at de har meldt fra om dem til det amerikanske legemiddelverket U.S. Food and Drugs Administration (FDA).

Hovedforsker Bingfang Yan ved University of Rhode Island og kollegene har undersøkt legemiddelet orlistat, som stopper opptak av fettsyrer i tarmen. Det brukes derfor som slankemedisin.

Orlistat selges reseptfritt i Norge som slankepillen Alli. I tillegg kan man få resept på piller med større doser, da under navnet Xenical.

Ifølge Yan blir et viktig enzym som brukes til å rense indre organer hemmet av legemiddelet. I verste fall kan det føre til at leveren, nyrer eller bukspyttkjertelen slutter å fungere.

Stopper kreftmedisin og opprensing av organer

Slankepillen Alli fra GSK inneholder orlistat. (Foto: ©GlaxoSmithKline)

Yan har sjekket hvordan orlistat påvirker enzymet karboxylesterase-2, som finnes i forskjellige varianter i mus, rotter og mennesker. Forskerne har testet orlistats påvirkning på alle de tre enzymvariantene.

Karboxylesterase-2 har som jobb å rense ut avfallsstoffer i nyrer, lever og bukspyttkjertel.

Om enzymet ikke lenger fungerer, kan det fort hope seg opp giftstoffer i disse viktige organene. Det kan føre til betennelser, og i verste fall full organsvikt.

Ifølge Yan og fem andre kolleger er det nettopp dét som kan skje om man bruker Alli eller Xenical:

De skriver i tidsskriftet Biochemical Pharmacology at selv lave doser orlistat kan hemme enzymet.

Noen typer kreftmedisin er også avhengig av karboxylesterase-2, fordi det bryter ned medisinen og gjør at cellene kan benytte seg av den. Ifølge studien til Yan og kollegene brytes kreftmedisinene irinotecan og PPD dårligere ned når karboxylesterase-2 blir hindret av orlistat.

– Studien viser at orlistat har en vesentlig effekt på antikreftmedisiner. Den gjør virkningen av disse medisinene dårligere, sier Yan i en pressemelding fra universitetet.

Større nytte enn risiko for overvektige

At orlistat kan ha en innvirkning på leveren er kjent fra før, men helsemyndighetene har tidligere kommet frem til at legemiddelet er trygt nok.

Tidligere i år kom Statens legemiddelverk med en oppdatert uttalelse om orlistat. Der skriver de at nytten for overvektige pasienter fortsatt er større enn risikoen.

Det er fra tidligere kjent [at] orlistatbehandling kan gi leverbivirkninger i svært sjeldne tilfeller, og dette er beskrevet i produktinformasjonen.

De fleste meldingene om leverbivirkninger er lite alvorlige, mens alvorlige leverbivirkninger er svært sjeldne”, står det i uttalelsen.

– Forskeren overdriver faren

Steinar Madsen, medisinsk fagdirektør i Legemiddelverket, forteller at nøkkelen ligger i hvor mye orlistat som faktisk kommer inn i kroppen.

For at det skal ha en negativ innvirkning på organene, må det nemlig komme seg fra tarmen og inn i resten av systemet – men der stoppes det som regel.

Steinar Madsen (Foto: Statens legemiddelverk)

– Det er lite orlistat som tas opp fra tarmen, og vi har trodd at den lille mengden som tas opp ikke vil ha noen effekt, slik at den ikke skal kunne forårsake slike bivirkninger som det som er beskrevet i denne studien, sier Madsen til forskning.no.

Han forteller at det har vært rapportert om noen tilfeller av leverbetennelse hos folk som har brukt orlistat, men at man ikke har kunnet si for sikkert at betennelsen og legemiddelet hadde en sammenheng.

– Denne nye studien antyder at selv disse ørsmå mengdene som tas opp kan ha skadelige virkninger, men etter å ha lest artikkelen er min umiddelbare reaksjon at den virker noe overdrevet. Det virker ikke som at hemmingen av enzymet vil gi så store problemer som denne forskeren hevder, sier Madsen.

Vil bli vurdert av europeiske legemiddelmyndigheter

Legemiddelfirmaet GlaxoSmithKline, som lager Alli, er heller ikke bekymret for Yans nye studie.

– Pasientsikkerhet er alltid GSKs førsteprioritet, og de europeiske legemiddelmyndighetene bekreftet i år at orlistat er trygt, sier selskapet i en offisiell uttalelse til forskning.no.

– Resultatene i denne studien er basert på forskning i laboratoriet, ikke på ekte mus eller mennesker, og er ikke konsistente med de resultatene vi har fra pasienter som har blitt behandlet med orlistat – mer enn 12 millioner mennesker verden over.

Ifølge Madsen blir det nå aktuelt å vurdere orlistat enda en gang.

– Som alltid når slike saker dukker opp, vil resultatene bli grundig vurdert av legemiddelmyndighetene på europeisk nivå, sier han.

Det vil skje i Den vitenskapelige komité for legemidler (CHMP) i Det europeiske legemiddelbyrå.

– Dette er helt nye resultater, så om og når de vil bli vurdert vet jeg ikke. Men det vil være naturlig for komiteen å ta opp problemstillingen som påpekes i studien, sier Madsen.

D. Xiao m.fl. (2012) Carboxylesterase—2 is a highly sensitive target of the antiobesity agent orlistat with profound implications in the activation of anticancer prodrugs. Biochemical Pharmacology, publisert på nett 7. desember 2012 (les sammendrag)