Det er en mening med mens-humøret

Mange kvinner har sterkere følelse av forventning og belønning i tida før eggløsningen, viser en ny studie. Evolusjonen kan ha ordnet det slik for at kvinner lettere skal pare seg, spekulerer forskerne.

I vekstfasen - eller proliferasjonsfasen - fem til fjorten dager etter menstruasjonsblødningen, vokser egget og mengden av hormonet østrogen i blodet stiger.

I denne fasen før eggløsningen har kvinner større aktivitet i deler av hjernen som styrer med belønning, å fatte beslutninger og bearbeiding av følelser.

Jean-Claude Dreher og kolleger ved National Institute of Mental Health i USA har undersøkt hjerneaktiviteten til kvinner i forskjellige deler av menstruasjonssyklusen.

Kartlegger hjerneaktivitet

De har målt aktiviteten i hjernen ved å måle blodgjennomstrømningen med funksjonell magnetresonans (fMRI).

Under målingene fikk kvinnene spille et spill med løfte om pengepremier. Dermed kunne forskerne måle i hvor stor grad forventningen om å vinne utløste reaksjoner i hjernen.

Hensikt gjennom evolusjonen

"Følelse av belønning kan ha en funksjon i evolusjonen"

Denne følelsesreaksjonen kan ha en hensikt. Evolusjonen kan ha valgt ut disse egenskapene fordi kvinner som er emosjonelle og ønsker belønning har lettere for å formere seg, spekulerer forskerne.

Tidligere eksperimenter har vist at kvinner i vekstfasen før eggløsning også får større utbytte av å ta kokain og amfetamin. I denne fasen kan kvinner derfor ha lettere for å bli avhengige av narkotika.

Ny sammenheng kartlagt

Forskerne har for første gang funnet en sammenheng mellom kjønnshormonet østrogen og dopamin, stoffet som overfører signaler mellom nervecellene og aktiverer belønnings-senteret i hjernen.

Forskerne studerte spesielt to deler av hjernen til kvinnene. Den orbitofrontale hjernebarken har med beslutninger, belønning og bearbeiding av følelser å gjøre, og amygdala reagerer på følelser og lagrer dem.

Resultatene legges fram i en artikkel i det amerikanske tidsskriftet Proceedings of the National Academy of Sciences (PNAS).

Tidsskriftet PNAS på nett