Vi får i stigende grad nyhetene våre via venner på Facebook. De kan nemlig knytte kommentarer til nyhetene, slik at de blir relevante og spennende for oss.
Denne artikkelen er over ti år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.
Inger sitter ved datamaskinen i lunsjpausen sin. Hun klikker litt rundt på en nettavis og kommer over en morsom tv-nyhet om en australsk hund som kan danse.
«Ha! Den danser som Erik!,» tenker hun og går straks inn på Facebook. Overfor Facebook-vennene presenterer hun artikkelen som: «Min mann etter fem øl og en halv flaske vin».
Ifølge medieforsker ved Journalisthøjskolen, Lars Holmgaard Christensen, oppfører den oppdiktede kvinnen Inger seg som mange som deler nyheter på Facebook.
– Folk deler ikke nettavisenes nyhetssaker via Facebook-oppdateringer fordi de mener at nyhetene er samfunnsrelevante eller fordi de vil legge opp til fordypelse.
– Nei, vi deler primært nyheter på Facebook for å bygge opp en identitet og føle oss som en del av et fellesskap, sier Christensen.
Vi remikser nyhetene til Facebook
Han holder på med en undersøkelse som tyder på at Facebook faktisk har stor suksess som «nyhetsmedium».
Suksessen forklarer han med at nettstedets brukere kan gi nyhetene et personlig preg, slik at de passer inn i hverdagen til brukerne og vennene deres.
Akkurat som Inger, som gjorde nyheten om den dansende hunden fra Australia relevant for vennekretsen ved å sammenligne den med mannen sin.
– Man kan si at vi på Facebook kjører nyhetene gjennom et «filter» og remikser dem slik at de passer til vårt sosiale nettverk.
– Når vi finner en nyhet vi vil dele, skriver vi en overskrift, slik at den både blir relevant for nettverket vårt og samtidig sier noe om oss selv. På den måten skaper vi på samme tid sosiale relasjoner og bygger opp en identitet, sier Christensen.
Facebook er som tekst-TV
Vi leser altså ikke nyheter via Facebook fordi vi vil lære mer om samfunnet. Derimot gjør vi det for å delta i de sosiale nettverkene vi inngår i.
Og det er en viktig forskjell, mener Christensen. Han illustrerer forskjellen med hvordan vi oppfatter nyheter fra Facebook og tekst-tv.
– Nyhetene på Facebook er lett tilgjengelige på samme måte som på tekst-tv. Derfor bruker vi de to mediene likt, nemlig til å orientere oss i nyhetsbildet. Men det er en viktig forskjell.
– Nyhetene på tekst-tv gir oss en følelse av at vi er orientert om det «samfunnet» mener, er de viktigste aktuelle begivenhetene. Derimot orienterer nyhetene på Facebook oss om hvilke nyheter omgangskretsen vår synes er viktige, sier forskeren.
Ertende høflighet
Annonse
Noen vil sannsynligvis kritisere Facebook for å forflate nyhetene ved å ta dem ut av sammenheng.
Men Christensen kan godt forstå hvorfor folk deler nyheter på den måten. Det er nemlig morsomt og spennende å se hvordan nyhetene blir mottatt av Facebook-vennene.
– På Facebook er det det jeg vil kalle en «ertende høflighetskultur», sier Christensen.
Uforutsigbarheten er spennende
Når vi deler en nyhet, vet vi at det oppstår noe nytt – men vi vet ikke hva. Vi kaster den ut til vennene, som deretter leker videre med den.
Det skaper ifølge Christensen samme følelse som da tv i sin tid begynte å sende live.
Plutselig ble tv ekstra spennende fordi uforutsigbarheten kunne spille inn.
– De første livesendingene var spennende å se fordi en lampe plutselig kunne falle ned i hodet på de medvirkendene. Det samme elementet av uforutsigbarhet finnes på Facebook, hvor man aldri vet hvordan vennene tar imot nyheten, sier Christensen.