Annonse

Norsk film noir?

Hardkokte, mørke krimfilmer på norsk er ikke noen selvmotsigelse, mener Audun Engelstad. 3. februar skal filmviteren avlegge doktorgrad på norsk film noir.

Publisert

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.

På 1940-tallet vokste det i USA frem en retning innen film som har hatt enorm påvirkning på filmhistorien.

Vi snakker om en bølge, spredd over to tiår, med hardkokte kriminalfilmer med en helt særegen stil. Hovedpersonene, som gjerne var forfyllede antihelter i lange frakker, beveget seg gjennom en amoralsk verden fylt av korrupte politifolk, farlige gangstere og enda farligere kvinner.

Svart film

Likevel var det det visuelle uttrykket i filmene som var mest stilskapende. Lyssetttingen var påvirket av tysk ekspresjonisme, med sterke kontraster mellom lys og skygge.

Tåke, regnvær og natt ble nærmest en av hovedpersonene. Som seg hør og bør for en genre som senere ble hetende film noir: Svart film.

Selv om film noir først og fremst regnes som et amerikansk fenomen, ble det laget noir andre steder også. Inkludert Norge, mener filmviteren Audun Engelstad, som arbeider ved Universitetet i Oslo.

Med avhandlingen “Losing Streak Stories: Mapping Norwegian Film Noir” disputerer han den 3. februar på norsk film noir.

"Døden er et kjærtegn - norsk film noir."

Engelstad tar utgangspunkt i fire norske filmer - Døden er et kjærtegn (Edith Carlmar, 1949), Bortreist på ubestemt tid (Pål Bang Hansen, 1974), Brun Bitter (Sølve Skagen, 1988) og Insomnia (Erik Skjoldbjærg, 1997).

Engelstads hensikt er å vise at norske filmskapere har vært en del av internasjonale filmtrender, og at det finnes ekte film noir også i Norge.

Populært tema

- Du skriver at film noir har vært et av filmviternes favorittemaer de siste ti årene. Hvorfor er dere så opptatt av film noir? Er det bare fordi de er tøffe å se på?

- Rundt årtusenskiftet var det en periode på fem-seks år som produserte utrolig mange bøker, artikler, paneldebatter på konferanser og så videre. Alle skulle si noe om film noir.

- Det er nok særlig én grunn til dette, og det er at film noir har vist seg å være et fleksibelt begrep. Det er vanskelig å definere, og avgrense, hva dette er for noe.

- Det at noir-begrepet ble myntet i etterkant av selve filmene, på 1970-tallet, har gjort det lettere å være kreative når man har dannet teorier for filmene.

Sjangerkrangel?

- Fører dette til at man krangler mye om sjangerbestemmelse av forskjellige filmer, om hvilke filmer som er noir og ikke?

- Selve noir-korpuset har i liten grad skapt diskusjoner, og man var nok mer opptatt av sjangerdefinisjoner før. Det siste tiåret er film noir først og fremst blitt en møteplass mellom forskjellige teoretiske retninger som har vist seg å være produktive.

- På samme måte som melodramaet har film noir vært tilnærmet analytisk fra veldig mange forskjellige kanter, sier Engelstad.

"Audun Engelstad, forsker med sans for mørke filmer."

En sentral disputt i diskusjonen om film noir er hva disse filmene dypest sett handler om.

Paul Schrader (best kjent som manusforfatter av Taxi Driver) mener at noir-filmens fremmedgjorte antihelter henspiller på soldatene som vendte tilbake fra annen verdenskrig. Disse soldatene måtte starte livet på nytt i voksen alder, i et samfunn de ikke lenger passet inn i.

Andre har hevdet at noir-helten snarere bør forstås som en flyktning fra 1940-tallets krig. Flere av filmene ble de også laget av europeiske regissører som flyktet fra krigen, for eksempel den legendariske Fritz Lang. Før han laget noir hadde han regissert Metropolis, en av historiens viktigste filmer.

Gode og holdbare filmer

Det er selvfølgelig ikke bare fordi de er morsomme å lage teorier om at folk er opptatt av noir. Filmene er også minst like tøffe å se på i dag som de var da de ble laget.

- Filmene har vist seg å holde seg forbausende godt. En av grunnene til at de holder seg så godt er at de tenderer mot en modernistisk estetikk, noe som gjør at de fremdeles virker temmelig moderne.

I tillegg har filmene holdt seg bedre enn de fleste andre filmer fra 1940- og 1950-tallet av en annen grunn: De er veldig godt håndverk.

- Paul Schrader, som skrev en av de første og mest sentrale tekstene om film noir, sa at en noir er enhver regissørs karrierehøydepunkt.

- Så enhver som har laget en film noir har den filmen som et høydepunkt, og det var der han fikk det beste ut av alle fagansvarlige, enten det var snakk om klippere eller lysteknikere.

Pål Bang Hansen - noir?

- Gjelder dette også Pål Bang-Hansen, hvis film Bortreist på ubestemt tid du bruker som eksempel på en norsk noir?

"Stellan Skarsgård i Insomnia - moderne noir."

- Om den er hans beste film? Det er vanskelig å si. Selv om det er lenge siden jeg så Norske byggeklosser, vil jeg nok si at flere av de andre filmene til Pål Bang-Hansen virker langt mer daterte.

- Kanarifuglen, som kom rett før Bortreist på ubestemt tid (1974), handler kort og godt om klassekamp. Dette typiske 1970-tallstemaet gjør at filmen virker mye, mye mer datert.

- Den nyeste norske filmen du snakker om er Erik Skjoldbjærgs Insomnia fra 1997. Men kan man virkelig kalle en film med midnattssol for noir?

- Erik Skjoldbjærg selv har kalt filmen for en omvendt film noir, der lyset spiller samme rolle som mørket gjør i en vanlig noir. Så Insomnia er en film noir på vrangen. Ellers har den mange av genrens særtrekk, mener Engelstad.

Tvetydige “helter”

Engelstad utdyper noen av genrens kjennetegn.

- Noe av det som er gjennomgående med noir-filmer er at de har ustabile og tvetydige karakterer. Særlig når filmene handler om en detektiv som er på en etterforskning, og skillet til den kriminelle verden blir stadig mer utvisket.

- Så Stellans Skarsgårds rolle i Insomnia passer veldig godt inn i noir-typologien. Men filmen tilhører en veldig sen fase i film noir, en veldig sen type.

- Utviklingen av det estetiske uttrykket har kommet veldig langt i forhold til den klassiske noir-filmen (med musikk av technoartisten Biosphere, journ. anm.) Likevel mener jeg det er veldig tydelig at uttrykket har sin opprinnelse i denne bølgen fra 1940- og 1950-tallet, avslutter Engelstad.

Lær om noir

Hvis du vil lære mer om film noir, kan du gjøre dummere ting enn å ta en titt på Audun Engelstads “innføring i film noir”.

Vil du lære mer, kan du jo få med deg Engelstads prøveforelesning og disputas

Powered by Labrador CMS