Historisk dyrt og negativt

De kostbare tv-reklamene for de amerikanske presidentkandidatene har vært mer negative i år enn noen gang tidligere, melder amerikansk professor.

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.

Årets amerikanske presidentvalg har vært historisk på mange måter.

Det har for eksempel vært det lengste og dyreste presidentvalget i USAs historie.

To år og 5,3 milliarder dollar

Det er en stund siden februar 2007, da senator Barack Obama sa at han ville være med i kampen om å bli Demokratenes presidentkandidat i årets valg.

Siden den gang har han satt rekord i pengeinnsamling.

Obama har sanket inn over 600 millioner dollar (rundt fire milliarder kroner) i løpet av sin kampanje, og nesten alt har kommet fra individuelle bidragsytere.

(Illustrasjonsfoto: www.clipart.com)

McCain har på sin side fått inn nærmere 360 millioner dollar (rundt 2,4 milliarder kroner).

Totalt har president- og kongressvalget kostet enda mye mer, inkludert pengebruken fra presidentkandidatene, de politiske partiene, og politiske grupper.

Prislappen for hele valget er på 5,3 milliarder dollar (rundt 35 milliarder kroner), beregner forskere ved Center for Responsive Politics i USA.

Det er én milliard dollar mer enn valget kostet i 2004, og sprenger altså alle rekorder.

Negative reklamer

Bare i valgets siste uke skal kandidatenes fjernsynsreklamer ha kostet 64 millioner dollar (rundt 420 millioner kroner), ifølge avisa The Boston Globe.

Avisa melder at Obamas fjernsynsreklamer har kostet 278 millioner dollar, mens McCain har punget ut med 176 millioner dollar til tv-reklamer.

Men ikke nok med det. Presidentkandidatenes tv-reklamer har også vært eksepsjonelt negative, ifølge professor William Benoit ved University of Missouri.

Hans analyse konkluderer med at bare én tidligere presidentkampanje kommer i nærheten av årets negativitetsnivå.

Mest negativt

Benoit har kommet frem til at i tv-reklamer fra 1052-2004, har presidentkandidatene gjennomsnittlig brukt sendetiden på rundt 40 prosent negative angrep.

I årets fjernsynsreklamer var Obamas utsagnt 68 prosent negative, sammenlignet med 62 prosent for senator John McCain.

- Den eneste kampanjen i historien som når opp til dette nivået av negativitet, var den første fjernsynskampanjen noensinne, da Dwight Eisenhower hadde negative angrep i 69 prosent av sine reklameutsagn, sier Benoit i en pressemelding fra University of Missouri-Columbia.

30 minutter

Onsdag i forrige uke, seks dager før valgdagen, hadde Obama og Demokratene en 30 minutter lang reklamefilm som ble sendt samtidig på CBS, NBC, MSNBC, Fox, BET, TV One og Univision, det spanskspråklige nettverket.

Benoit konkluderer med at denne meldingen var mer positiv enn de andre, med bare 18 prosent angrep. Den nevner heller aldri McCain eller George W. Bush ved navn.

Den eneste referansen til Bush var når Obama refererte til ”eight years of failed policies”.

Politikk eller karakter

Selv om årets tv-reklamer var negative, minnet de om tidligere kampanjer i forhold til hvilke temaer de omtalte.

De fleste av Obamas utsagn, 61 prosent, handlet om politikk, og 39 prosent om karakter. I McCains reklamer handlet 54 prosent av utsagnene om politikk, og 46 prosent om karakter.

Historisk sett handler utsagnene i slike reklamer 62 prosent om politiske utsagn, og 38 prosent om karakter. Obamans 30-minutters kampanjefilm diskuterte 55 prosent politikk og 45 prosent karakter, melder Benoit.

Analysen hans er basert på 76 Obama-reklamer og 65 McCain-reklamer: reklamer kun sponset av Democratic National Committee eller Republican National Comittee – andre grupper var ikke inkludert.

Benoit har skrevet bøker om politiske kampanjer, og har et eget nettsted viet til temaet.

Lenker:

The Boston Globe: A final push in most expensive campaign

William Benoit/University of Missouri-Columbia: Political Campaigns: Their Messages and Their Analysis

William Benoit: 2008 General Campaign Television Advertisements

Powered by Labrador CMS