Slik tenker bloggleserne

Vi vet mye om hvem bloggerne er, men få har tatt seg bryet med å studere bloggleserne. Visste du for eksempel at mange blogglesere føler at bloggeren skriver direkte til dem?

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.

Tre amerikanske forskere fra University of California, Irvine (UCI), har funnet ut at bloggleserne ikke er slik mange bloggere vil ha det til: En anonym gruppe med smugtittere som skaper digitalt trøbbel, og invaderer nettsteder der de ikke er velkomne.

Stadig flere blogger

I dag finnes det 112,8 millioner blogger, i følge bloggsøkemotoren Technorati, og mange av dem har faktisk lesere.

39 prosent eller 57 millioner amerikanere svarte i 2006 at de hadde leste blogger, i følge en undersøkelse gjort av Pew Internet and American Life Project, og tallene på både bloggere og blogglesere fortsetter å vokse utavbrutt.

Derfor mente forskerne Eric Baumer (Phd-kandidat på UCIs Donald Bren School of Information and Computer Sciences), Mark Sueyoshi (internasjonale studier og øst-Asia-kultur) og Bill Tomlinson (informatikkprofessor) at det var på tide å ta bloggleserne på alvor.

De har nå gjennomført det de hevder er den først bloggleserstudien.

Funn

Den kvalitative studien av en gruppe amerikanske blogglesere (totalt 15 personer) ble nylig presentert, og de viktigste funnene fra undersøkelsen er disse:

- Bloggleserne føler en forpliktelse til å komme med innsiktsfulle innspill i kommentarfeltet.

- Bloggleserne er ikke overveldet av informasjonsoverfloden i blogger. Panikken for å gå glipp av noe er ikke fremtredende blant leserne.

- Det er ikke så viktig hvor gammel bloggposten er, det sentrale er hvilken rekkefølge bloggpostene står i, altså det kronologiske aspektet.

- Mange leser blogger av vane, på samme måte som man sjekker e-post. Andre viktige motivasjonsfaktorer for blogglesing er informasjon, inspirasjon og underholdning.

Forskjellige oppfatninger

Studien Exploring the Role of the Reader in the Activity of Blogging  viser også at bloggleserne hadde vidt forskjellige oppfatninger av hva en blogg faktisk er.

Den akademiske definisjonen av en blogg er en ”ofte oppdatert nettside med daterte innlegg sortert i omvendt kronologisk rekkefølge”.

Noen av bloggleserne viste til tekniske fasiliteter som RSS (Really Simple Syndication), tilbaketråkk (trackbacks) og kommentarmuligheter for å forklare hva en blogg er, mens andre viser til personlige og sosiale aspekter ved blogging, samt at blogging minner om en samtale.

Som en av respondentene svarer:

”En blogg er en pågående samtale, og folk som kommenterer. Det behøver ikke å skje noe hele tiden, men denne dialogen mellom bloggeren og leseren, ja det er en blogg. Når konversasjonen stanser, da er siden etter min definisjon død.”

Overlatt til fortolkning

Amanda Lenhart, en av USAs fremste eksperter på ungdoms bruk av Internett og forsker ved Pew Internet, har skrevet en masteroppgave om bloggerne og image, ”Unstable Texts: An Ethnographic Look at How Bloggers and Their Audience Negotiate Self-Presentation, Authencity, and Norm Formation”.

Hun hevder at en blogg blir sett på som ”en persons syn på en sak, en persons perspektiv på en historie, overlatt til fortolkning og evaluering av leseren, heller enn en nøytral kilde til informasjon.”

Det blir også bekreftet i denne studien. Respondentene beskriver bloggene de leser som ”autentiske”. En av respondentene, ”Natalie”, sier at hun føler det som om hun reiser sammen med bloggerne som skriver om turene sine.

En annen respondent, ”Selena”, sier at ”i likhet med noen mennesker… jeg antar at jeg føler at de noen ganger skriver til meg”.

Oppfattes som én-til-én

Den gjengse oppfatningen er at en blogg blir sett på som én-til-mange-medium, mens mange bloggere opplever det som én-til-én kommunikasjon. Forskerne hevder at denne studien viser at leserne også opplever denne én-til-én-kommunikasjonen mellom bloggeren og leserne.

Uavhengig av om leserne legger igjen kommentarer i bloggen eller ikke, føler de en form for tilhørighet til bloggen.

- Basert på leserrespons-teori, vil denne studien hevde at tilknytningen er sammensatt forskjellig i forskjellige kontekster. Å være del av en blogg oppleves ulikt blant leserne, skriver forskerne.

Og denne tilknytningen trenger ikke å være knyttet til personen, men like gjerne temaene personen skriver om.

Postet om katten

Men motivasjonen kan endre seg over tid. En av respondentene forteller at hun fulgte med på bloggen fourfour fordi hun likte de morsomme og innsiktsfulle kommentaren om hiphip og reality tv.

Hun var derimot ikke så begeistret for bloggpostene om katten til bloggeren.

”I begynnelsen, da han la ut bilder av katten, ikke det at jeg syntes det var teit, men hva var poenget med å gjøre det? Men så begynte jeg lese bloggpostene og syntes at bildene var søte. Da jeg til og med ble fan av kattepostene, tenkte jeg “herregud, dette er så uviktig… Men han er en så karismatisk person, at så og si alle temaene blir morsomme og meningsfulle.”

Forventninger

Tidligere bloggforskning har beskrevet de forventingene leserne har til bloggeren, og tilsvarende føler leserne det er forventinger til dem, som for eksempel fortjener en god bloggpost en kommentar fra publikum, som en av respondentene sier.

Flere av respondentene sier også at de bruker en del tid på å formulere sammenhengende og innsiktsfulle kommentarer. Det er også typisk at bloggleserne føler forventninger om å lese eller kommentere i blogger, særlig i venners blogger.

Men av og til glipper det for bloggleserne også.

”Selena”, en av respondentene, innrømmer at noen bloggpost, til og med hos nære venner, leser hun ikke. Men det er ikke så vanskelig å ”komme” unna med. Det er verre å lure seg unna for bloggerne, dersom det går lang til mellom hver post.

Lenke:

University of California, Irvine: UCI study sheds new light on habits, roles of blog readers

Powered by Labrador CMS