Norge fremst på digital kino

Norge blir det første land i verden som digitaliserer alle kinoer. Dette er mulig ved et stort samarbeidsprosjekt.

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.

"Ove Solum"

- Regningen betales dels av branseorganisasjonen Film&Kino, dels av kinoene selv og dels av Hollywood, forteller Ove Solum ved Institutt for medier og kommunikasjon på Universitetet i Oslo.

Digitalisering av kino betyr farvel til gamle, tunge filmruller. Filmene sendes som harddisker eller overføres via nettverk eller satellitt til dataservere i kinoen, og vises med digitale kinoprosjektorer som har meget høy oppløsning.

- Det er allerede installert over 60 digitale kinoanlegg. Mandag 18. januar gikk anbudsfristen ut for digitalisering av de resterende, forteller Rolv Gjestland, rådgiver i kinodesign og teknikk i Film&Kino.

-Digitalisering av en kino koster fra 400 til 700 000 kroner. Så får kinoeieren et tilbud om å installere 3D. Dette koster 150 til 200 000 kroner i tillegg, anslår Gjestland.

Engangsbriller mot gjenbruk

- Det er ulike systemer for å vise 3D. Noen har kostbare briller, andre har dyre systemer eller krever spesiell lerrettype. Kinoene kan selv velge det systemet de mener passer best for sin kino, sier Gjestland.

Polariodbrillene som brukes i systemet RealD er så billige at de kan selges som engangsbriller.

"3D-briller for RealD-systemet med polaroidfiltre. (Foto: Dave Pape)"

Direktør Geir Bergkastet i Oslo kino kan fortelle at RealD nå skal bli standard på alle Oslos kinoer. Det betyr at de fire salene i Ringen kino må bytte system fra Dolby 3D.

- Publikum setter pris på å få kjøpe en brille ferdig innpakket, mener Bergkastet. Han opplyser at 12 saler i Oslo nå er digitale, og ni av dem har 3D-utstyr. På landsbasis dominerer fortsatt Dolby 3D. med passive, men litt dyrere briller som må brukes flere ganger.

Interessant forsøksland

- Norge er interessant som forsøksland for digital kino. Det er derfor Hollywood bidrar til spleiselaget for digitalisering, mener Ove Solum.

- Vi har en homogen kinostruktur, med økonomisk sterke eiere i kommunene. Derfor er det trygt å satse på Norge, sier han videre.

Powered by Labrador CMS