Denne artikkelen er over ti år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.
Barn under to år bør lære og oppdage gjennom ustrukturert lek. Ikke gjennom å se på tv eller spille dataspill, ifølge American Academy of Pediatrics (AAP).
Så små barn i USA ser i snitt én til to timer tv hver dag. Nær sju av ti treåringer har tv på rommet, viser en undersøkelse.
Foreldre rådes videre til å sette klare grenser og ha en bevisst strategi for eventuell mediebruk for de minste.
Bedre etter fylte to år
Det kan kanskje virke som et smart trekk å plassere poden på halvannet år foran tv-en med eksempelvis en pedagogisk tegnefilm.
Den gang ei, ifølge anbefalingene fra AAP.
- Studier viser gjenomgående at barn først forstår slike filmer etter å ha passert to års alder. Barnet har da bedre forutsetninger for faktisk å skjønne sammenhenger og innhold, påpekes det i en pressemelding.
Kan hende er utfordringene hakket større ”over there” enn i Norge, men nordmenn flest er også svært aktive mediebrukere. Vi har i snitt 1,9 tv-er og 2,3 pc-er i hjemmet.
Gjennomsnittsnordmannen ser på tv i 2 timer og 34 minutter daglig, ifølge Norsk mediebarometer 2010.
Ikke så pedagogisk likevel
Fagfolkene bak anbefalingene understreker også at det langt fra alltid er slik at filmer, eller andre media som markedsføres som læringsfremmende for barn, faktisk er det.
AAP-ekspertene mener ustrukturert lek er av større verdi med hensyn til hjernens utvikling enn bruk av ulike elektroniske medier.
- I fri lek lærer barnet seg å tenke kreativt, løse problemer, utvikle resonnerende ferdigheter samt sine motoriske evner, sier Ari Brown.
Han har ledet arbeidet med anbefalingene.
Forrige gang i 1999
Det er mer enn ti år siden de forrige anbefalingene fra AAP kom på feltet.
Et stadig økende omfang av filmer og spill som mer eller mindre rettes mot de aller yngste barna, skal være noe av forklaringen på at man nå finner tiden moden for å rykke ut med en oppdatert versjon.
Anbefalingene er sammenfattet i Media Use by Children Younger Than Two Years, som blant annet offentliggjøres i tidsskriftet Pediatrics.
Annonse
En del av innholdet er temmelig likt som i 1999. Økt vitenskapelig dokumentasjon gjør at ekspertene for eksempel holder fast ved at barn under to år bør ha en så skjermfri tilværelse som mulig.
- Samspill svekkes
Blant de nye elementene er et varsku om at også foreldrenes tv-titting med barn til stede har negativ effekt.
Forskning.no omtalte for eksempel en studie i Child Development i 2009, som viser at samspillet mellom barn og voksne svekkes når tv-en står på bakgrunnen.
AAP-forskerne påpeker det samme.
…så noe positivt om TV
Langtidsstudier er mangelvare på feltet, så ingen kan dokumentere at det går ad undas med husets unger senere i livet, hvis de ser en del TV før fylte to år.
Det er uansett viktig at små barn som ser tv ikke blir overlatt til seg selv i sofaen, har forsker John Kjøbli ved Atferdssenteret påpekt i en tidligere artikkel på forskning.no
- Hvis man sitter sammen og ser programmer beregnet på barn over kortere tidsrom, og bruker TV-en som et læringsinstrument, da kan TV-programmer bli en basis for et godt samspill.
- Temaer fra barne-TV kan for eksempel brukes til diskusjoner og prat med barnet i etterkant. Begrens bruken, ha fjernsynet kun påslått når man virkelig skal se på et program, og vær til stede, sa Kjøbli den gangen.