- Vakrere enn poesi

- Matematikken kan være vakrere enn poesi, fordi den noen ganger gir svar som er helt uforutsigbare, sier Yakov Sinai. Han er årets vinner av Abelprisen, som er matematikkens Nobelpris.

- På en måte lærer jeg av hvordan de matematiske modellene snakker til meg, sier årets vinner av Abelprisen, Yakov Sinai, til forskning.no. (Foto: Arnfinn Christensen, forskning.no)

- Forskningen min handler blant annet om utviklingen av dynamiske prosesser, forteller han til forskning.no.

- Slike prosesser kan være ustabile. Det betyr at små forandringer i utgangstilstanden kan gi svært store virkninger med tida, fortsetter han.

Klarere bilde av kaos

Sommerfugleffekten er et konkret eksempel på en slik ustabilitet. Den beskriver hvordan et vingeslag av en sommerfugl kan føre til at det dannes en orkan noen uker seinere.

Andre eksempler på slike ustabile dynamiske systemer er havstrømmer, planetenes bevegelser og hvordan dyre- og plantearter sprer seg.

Sinais matematiske idéer har gjort det mulig å få et klarere bilde av hvordan slik instabilitet utfolder seg.

- Jeg håper i alle fall det, ler Sinai beskjedent.

Matematikk for fysikk og hverdagsliv

Som mange andre matematikere er han lite lysten på å spekulere fritt omkring hva teoriene hans kan bety for vårt forhold til det uforutsigbare. Men Sinai er helt klar på at matematikere bør gjøre seg nyttige for fysikere.

- Jeg forsøker selv å ta utgangspunkt i fysiske problemer for min matematiske forskning, sier han.

Sinai er heller ikke fremmed for å bruke sine matematiske metoder på hverdagslivet problemer. Men jeg forstår at det ikke alltid faller heldig ut.

- Kona mi tenker alltid lurere enn meg, ler han.

Vakkert og uforutsigbart

Sinai blir alvorlig igjen når jeg spør ham om matematikk kan være vakkert, som et dikt.

- Noen ganger vakrere. Når jeg formulerer et problem, kan jeg få svar som jeg ikke kunne forutse på forhånd, medgir Sinai.
- På en måte lærer jeg av hvordan de matematiske modellene snakker til meg, sier Sinai. De har sin helt egne dynamikk, fortsetter han.

Trenger tid og folk, mer enn penger

Hva betyr så denne prisen for Yakov Sinai, rent faglig?

- Prisen er en svært stor inspirasjon, svarer han. Men selv om pengeprisen på hele 6 millioner norske kroner sikkert er kjærkommen nok, har den ifølge Sinai liten betydning for den faglige utviklingen videre.

- Forskningen min krever ikke mye penger. Bare mye tid, mye diskusjon og folk, sier han.

Brosjyre fra Det norske vitenskapsakademi, som arrangerer Abelprisen. Brosjyren inneholder blant annet biografi og en kortfattet faglig innføring i teoriene hans.

Nettsider om Abelprisen, fra Det norske vitenskapsakademi.