Mettere med knekkebrød

Knekkebrød med rug metter mer enn mykt hvetebrød, viser svensk forskning.

Publisert
Testene at rugknekkebrødet var 20-30 prosent mer effektivt for metthetsfølelse og redusert spisebehov, sammenlignet med vanlig hvetebrød. (Foto: K. Arras, Bon Appetit)
Testene at rugknekkebrødet var 20-30 prosent mer effektivt for metthetsfølelse og redusert spisebehov, sammenlignet med vanlig hvetebrød. (Foto: K. Arras, Bon Appetit)

Overvekt og usunn mat er et stadig større helseproblem. Derfor må vi fokusere på mat som øker følelsen av å være mett og får oss til å spise mindre, mener dosent Rikard Landberg ved Sveriges lantbruksuniversitet.

Sammen med to kolleger har han undersøkt hvordan knekkebrød påvirker metthet og følelse av sult i etterkant.

Rugbrød med mye fiber har tidligere vist seg å mette mer enn hvitt hvetebrød.

Men så langt har ingen studie undersøkt effekten av helkorns rugknekkebrød, som er en viktig del av inntaket av helkornsrug i Sverige, påpeker forskerne i rapporten.

Ville sjekke rug-effekten

Etter tidligere å ha vist at rugbrød og rug-grøt metter mer enn hveteprodukter, ville forskerne sjekke at den samme rug-effekten dukket opp for knekkebrød også.

– Rugknekkebrød har mindre volum, og volum påvirker metthet. Derfor ville vi undersøke effekten av knekkebrød, for å bli mer sikre på at effekten vi hadde sett tidligere er en rug-effekt og ikke volum-effekt, forklarer Landberg til forskning.no.

25 prosent mer mettende

Forskerne gjorde tester med to grupper bestående av 20 og 21 normalvektige personer mellom 25 og 53 år. Testpersonene ble fulgt i fire timer, fra frokost til lunsj, for å sjekke metthetsfølelse og spisebehov.

I den første testen fikk forsøksgruppen større matporsjoner, med høyere energiinnhold. Her var sultfølelsen og spisebehovet tydelig mindre etter inntak av knekkebrød sammenlignet med vanlig hvetebrød. Men fire timer senere, ved lunsjtider, var det ingen forskjell i metthetsfølelse eller energiinntak.

Redusert spisebehov

I den andre testen var knekkebrødporsjonene 20 prosent mindre - men utgjorde en større andel av frokostens totale energinnhold.

Her var effekten enda tydeligere: metthetsfølelsen var opp mot 25 prosent sterkere etter spising av knekkebrød sammenlignet med hvetebrød. Ved lunsjtid var sult, spisebehov og energiinntak fortsatt sju prosent lavere enn for hvetebrød.

Totalt sett viste testene at rugknekkebrødet var 20-30 prosent mer effektivt for metthetsfølelse og redusert spisebehov, sammenlignet med vanlig hvetebrød.

Dårligere effekt med hvete-knekkebrød

– Resultatene viser tydelig at personene opplevde større metthet da de spiste knekkebrød med helkornsrug sammenlignet med hvitt hvetebrød, og vi kunne vise at de også spiste mindre ved det påfølgende måltidet, sier Landberg.

Knekkebrød med hvete kan synes som en mulig middelvei for de som ikke liker rug, men han  er skeptisk til en knekkebrød-effekt i seg selv.

– Det vet man ikke før man har testet - men om jeg skulle foreta en kvalifisert gjetning ville jeg tro at hvete har en dårligere effekt.

Anbefaler lengre studie

I rapporten anbefales en lengre oppfølgingsstudie for å se om en rug-diett i sin tur kan føre til redusert vekt.

– For å kunne påvise dette ville det trengs en studie på minst 12 uker der forsøkspersonene får spise ca. 25 energiprosent i form av helkornsrug eller hvit hvete, sier Landberg.

Men funnene så langt tyder i alle fall på at det er dårlig med hvetebrødsdager for overvekten. Knask heller på et knekkebrød – så lenge det er rug.

Referanse:

Rikard Landberg m.fl: Effects of whole grain rye crisp bread for breakfast on appetite and energy intake in a subsequent meal: two randomised controlled trails with different amounts of test foods and breakfast energy content, Nutrition Journal, mars 2014