Syrnet melk mot diabetes

Et halvt glass yoghurt eller kefir om  dagen reduserer risikoen for type 2-diabetes med en fjerdedel.

Et halvt glass yoghurt om dagen er nok til å senke risikoen for type 2-diabetes med en fjerdedel, viser en ny undersøkelse. (Foto: Colourbox)

Fermentering:

Ved fermentering (syrning eller gjæring) frigjør levende celler kjemisk energi fra sukkerarter i oksygenfrie omgivelser.

Ved fermentering av melk konverteres melkesukker til melkesyre, og personer med laktoseintoleranse tåler derfor surmelksprodukter.

Kilde: Den Store Danske

Type 2-diabetes:

Type 2-diabetes fører til høyt blodsukker og forstyrrelser i omsetningen av sukkerstoffer, fett og proteiner.

Sykdommen oppstår typisk etter 40-årsalderen, men kan også oppstå tidligere.

Gjennomsnittsalderen på diagnosetidspunktet er omkring 55 år. De siste 30 år har det vært en tredobling i antallet pasienter med diabetes.

Kilde: Sundhed.dk

Er melk sunt? Spørsmålet har blitt undersøkt mange ganger, og bildet er ikke helt entydig.

En ny undersøkelse viser at et halvt glass syrnet melkeprodukt reduserer risikoen for type 2-diabetes med en fjerdedel. Fettfattige melkeprodukter, som lettmelk eller skummetmelk, reduserer risikoen med en femtedel.

– Det er en veldig spennende undersøkelse, sier Kjeld Hermansen, førsteamanuensis ved Institut for Klinisk Medicin ved Aarhus Universitet, etter å ha lest den nye studien.

Sunne bakterier kan være svaret

Når melk syrnes (fermenteres), oppstår en bakteriekultur som er gunstig for oss mennesker. (Foto: Colourbox)

Forskergruppen fra University of Cambridge har fulgt 4127 personer gjennom elleve år. De har ført kostdagbok og løpende rapportert matvanene sine til forskerne.

Forskerne mener at et daglig inntak på 80 gram yoghurt, uten tilsatt sukker, er forbundet med 28 prosent lavere risiko for type 2-diabetes. For syrnede melkeprodukter generelt, og ikke bare yoghurt, var reduksjonen på 24 prosent.

– Undersøkelsen avslører ikke årsakene til den positive virkningen. Det kan skyldes at de syrnede melkeproduktene er mer kalorifattige, men det kan også være knyttet til en rekke sunne bakterier, sier Hermansen.

Når melk syrnes, eller fermenteres, oppstår en bakteriekultur som er gunstig for oss mennesker. Disse bakteriene kalles probiotika. Bakteriene er blant annet med på å sikre oss en god fordøyelse og en god regulering av blodsukkeret.

– Tidligere forskning tyder på at probiotika kan redusere risikoen for en rekke sykdommer, blant annet type 2-diabetes, sier Kjeld Hermansen.

Fettfattig melk er også bra

Forskergruppen fant også at inntak av fettfattig melk var forbundet med 19 prosent lavere risiko for type 2-diabetes.

– Fettfattig melk reduserer risikoen for å legge på seg, og det gir også mindre risiko for diabetes, sier Hermansen.

Han understreker imidlertid at årsaken kan ligge i melkeproduktets innhold av mineraler og vitaminer.

– Fete meieriprodukter verken øker eller reduserer risikoen for sukkersyke. Men de er heller ikke helsefremmende, ifølge denne undersøkelsen, sier Hermansen.

Den engelske studien satte grensen mellom fettfattige og fettrike melkeprodukter ved 3,9 prosent fett. I Storbritannia inneholder melken en del mer fett enn norsk helmelk, som ligger på 3,8 prosent.

I løpet av undersøkelsens observasjonsperiode utviklet omkring 15 prosent av deltakere type 2-diabetes. Gjennomsnittsalderen lå på omkring 59 år, og 15 prosent er normalt for denne gruppen.

Laura M. O’Connor m. fl.:Dietary dairy product intake and incident type 2 diabetes: a prospective study using dietary data from a 7-day food diaryDiabetologia ,2014, DOI: 10.1007/s00125-014-3176-1.