Proteiner gjør deg slank

Et høyt inntak av proteiner får spesielle fettceller i kroppen til å brenne fett som varme. Det forklarer hvorfor proteinslankekurer virker.

Kroppens fettceller

Hvite fettceller lagrer energi og gjør oss fete.

Brune fettceller brenner kalorier for å holde oss varme og øker muligens generelt energiforbruket og holder på den måten vekten nede.

Ett gram brunt fett forbrenner i upåvirket stand seks kalorier (kcal) om dagen. Et menneske har typisk et par gram brunt fett.

Forskerne på Københavns Universitet  og NIFES arbeider med både å finne ut hvordan man gjør det brune fettet mer aktivt, og om man kan omdanne hvitt fett til brunt fett.

Fisk er særlig virksomt, men andre kilder er kjøtt, kylling, melk, skalldyr, ost, egg, korn, bønner og nøtter.

Kosten din må inneholde opp til 25 prosent protein.

Kilder: Lise Madsen og Netdoktor.dk

Mange folk som slanker seg har valgt å spise mer proteiner og færre karbohydrater.

Nå avslører ny forskning fra NIFES og Københavns Universitet en overraskende årsak til at en slik slankekur virker.

Proteiner aktiverer en liten mengde brune fettceller i kroppen, som har den spesielle egenskapen at de ikke lagrer energi, men forbrenner den.

Med andre ord: Hvis du spiser mye proteiner, blir kaloriene i kroppen din omdannet til varme i stedet for å sette seg som fett på sidebeina.

Ville perspektiver

Forskernes forsøk på mus og rotter antyder at du på grunn av forbrenningen fra brunt fett kan spise mange flere kalorier uten legge mer på deg hvis du erstatter karbohydrater med proteiner. Effekten er særlig stor hvis proteinene kommer fra fisk.

– Perspektivet i dette her er helt formidabelt.

– Mus trenger seks ganger mer energi for å legge på seg et gram når de har et høyt inntak av proteiner. Det er en veldig stor effekt, som blir ekstra stor hvis man spiser proteiner fra fisk i stedet for melk, sier Lise Madsen.

Hun er både forsker ved NIFES (Nasjonalt institutt for ernærings- og sjømatforskning) i Bergen og førsteamanuensis på Biologisk Institutt på Københavns Universitet (KU).

Stort vekttap ved samme mengde kalorier

Madsen har sammen med kollegene Karsten Kristiansen fra KU og Bjørn Liaset fra NIFES fôret forskjellige grupper mus og rotter med samme mengde kalorier. Alle har fått like mye fett, men mengden protein og karbohydrat er blitt justert fra gruppe til gruppe.

Forsøkene viser at en høy mengde protein setter i gang forbrenningen fra det brune fettet og dermed gjør dyrene til å slankere, selv om de ikke spiser færre kalorier eller beveger seg mer.

Effekten er som nevnt særlig stor med proteiner fra fisk, i forhold til proteiner fra melk. Forskerne har enda ikke testet proteiner fra hvitt og rødt kjøtt.

Ifølge Madsen må forsøkene selvfølgelig gjentas på mennesker, men det er «ingen grunn til å tro at brunt fett skulle fungere på en annen måte i mennesker».

Brunt fett er en ny oppdagelse

Det er nytt at forskerne er blitt klar over at voksne mennesker har brune fettceller.

Det har lenge vært kjent at babyer har disse fettcellene mellom skulderbladene, men først i fjor oppdaget forskere at brune fettceller også ligger spredt rundt omkring i voksnes bryst og nakke, hvor de gjemmer seg mellom de velkjente hvite fettcellene.

Oppdagelsen er på mange måter banebrytende og har raskt åpnet dørene for et vell av forsøk som prøver å avdekke hvilken effekt brunt fett egentlig har på fedme.

– Vi har først nå fått opp øynene for at man, ved å endre komponenter i kosten, aktiverer de brune fettcellene, så foreløpig kan vi primært bruke resultatene til å forklare hvorfor blant annet Atkins-kuren virker, konstaterer Madsen.

Viser at grunnforskning er svært viktig

Forskeren er glad for funnet fordi det er et resultat av lang tids kamp i motbakke.

– Det er veldig morsomt å tenke på at vi ikke visste om brunt fett i voksne mennesker i 2009, og at Karsten Kristiansen og jeg gjennom de siste ti årene er blitt møtt med undring fordi vi arbeidet med noe som man bare trodde hadde relevans for mus og andre dyr - og slett ikke mennesker.

– Plutselig fant vi det, og så kan det vise seg å være en nøkkel til å finne at ut hvordan vi kan unngå fedme. Det viser at grunnforskning har stor berettigelse, og at man også bør bruke penger på andre prosjekter enn de som med sikkerhet gir et resultat, bemerker Madsen.

Artiklene om brunt fett og proteiners effekt på kaloriforbrenningen er publisert i Journal of Biological Chemistry, Biochimica et Biophysica Acta og PLoS One.