Den nye studien kan kanskje føre til at vi blir flinkere til å utvikle strategier for vekttap som passer til individers ulike behov.

Tarmbakteriene dine kan avgjøre om du går ned i vekt på en bestemt diett

Ifølge ny dansk studie kan en analyse av tarmbakteriene dine kanskje forutsi om du vil gå ned i vekt hvis du legger om kostholdet.

Slankekurer virker ikke like godt for alle.

Mange som øker mengden fullkorn eller reduserer mengden gluten, vil antagelig gå ned i vekt. Men det er også noen som ikke gjør det, og noen legger faktisk på seg, viser flere tidligere forsøk.

Men hvorfor?

Ifølge en ny dansk studie spiller tarmbakteriene en rolle. Det forteller Rikke Linnemann Nielsen, en av forskerne som står bak studien som nettopp er blitt publisert i tidsskriftet Scientific Reports.

– Det er interessant at sammensetningen av tarmbakterier kanskje avgjør om du oppnår et bestemt vekttap eller ikke, sier Nielsen, som er postdoktor ved DTU Health Tech.

– Ideen er fantastisk god

Forskerne har brukt kunstig intelligens til å undersøke kosthold, fysiologi, urin, DNA, tarmflora og blod hos 102 testpersoner.

– Det er ganske nytt å kombinere og analysere ulike typer av data på denne måten, sier Rikke Linnemann Nielsen.

– Helsepersonell gjennomfører allerede i dag individuelle vurderinger, men jeg tror at vi kan lære mye om hvordan enkeltindivider kan gå ned i vekt ved bruk av datadrevne modeller.

Ifølge Jens Meldgaard Bruun, som er overlege og klinisk professor i ernæring ved Aarhus Universitet og Steno Diabetes Center, er det en veldig interessant studie.

– Ideen er fantastisk god. Det er interessant å finne ut hvem som responderer, sier Bruun, som nevner at han trengte litt mer tid enn vanlig for å lese forskningsartikkelen.

– Det er en teknisk vanskelig studie, for det er en ny måte å gjøre ting på. Det er et imponerende arbeid de har utført, sier han. Samtidig påpeker han at en utgivelse i Scientific Reports henger høyt.

– Det blir ikke stor bedre enn det, sier Bruun.

Kan føre til nye strategier

Forskerne har fulgt opp to tidligere studier av sammenhengen mellom kosthold, tarmbakterier og metabolsk helse. Forsøkspersonene fikk et kosthold med enten mye fullkorn, lite gluten eller raffinerte kornprodukter.

Effekten varierte: Noen gikk ned, andre la på seg, mens andre igjen ikke opplevde noen forskjell. Forskerne kunne imidlertid ikke si noe om hvorfor.

– Vi var interessert i å forstå hvilke biomarkører som påvirket variasjonen blant deltakerne. Målet var å forutsi om en person ville slanke seg med et bestemt kosthold, forklarer Rikke Linnemann Nielsen.

Forskerne undersøkte om kunstig intelligens kan forutsi hvem som vil slanke seg med et bestemt kosthold. De samlet ulike former for data som de analyserte i en såkalt «multiomics»-modell.

Data bestod av i alt 287 596 biomarkører om alt fra DNA, tarmbakterier, urinprøver, blodprøver høyde og vekt.

Deretter undersøkte forskerne dataene i ulike kombinasjoner ved bruk av matematiske modeller basert på kunstig intelligens.

Multiomics-modellen kan sammenligne informasjonen og bruke de sterkeste signalene. Det forklarer Marianne Helenius som er doktorgradsstudent på DTU Health Tech og en av forskerne bak studien:

– Multiomics-modellen er en samling av mange enklere modeller som er bygget på mindre kombinasjoner av biomarkørene for å kunne utforske ulike biologiske signaler for vekttap. Vi det sterkeste signalet i tarmbakteriene, sier hun.

For å analysere den store datamengden har forskerne brukt den danske life science-superdatamaskinen, Computerome. Et system som er utviklet til å håndtere større dataanalyser.

Forskerne håper den nye tilnærmingen kan forutsi den beste vekttapstrategien for den enkelte.

Det er bare første skritt

Men det er behov for flere studier med enda flere testpersoner, slår forskerne fast.

Det er Jens Meldgaard Bruun enig i.

– Dette er første skritt. Modellen bør også ta for seg kosthold og informasjon om fysisk aktivitet, sier han. – Vi kan fortsatt ikke si: Denne dietten vil være den beste for deg.

Henrik Munch Roager mfl.: Whole grain-rich diet reduces body weight and systemic low-grade inflammation without inducing major changes of the gut microbiome: a randomised cross-over trial, Gut, 2019. Doi.org/10.1136/gutjnl-2017-314786