Forskere har klart å skru sukkerhungeren av og på i laboratoriemus uten å påvirke matlysten ellers. (Illustrasjonsfoto: Colourbox)

Oppdaget hjerneceller som styrer søtsug

Cellene som ble oppdaget i mus, kan på sikt gi medisiner som demper sukkeravhengighet uten å ramme matlysten ellers.

Laboratoriemus som fikk stimulert et bestemt område i hjernen, ble spesielt sultne på sukker. De var villige til å gå over en plattform med strømstøt for å få den søte belønningen.

Hvis de samme nervecellene ble dempet, ble søtsuget borte, uten at musene spiste mindre av annen mat, viser et forsøk som er publisert i det anerkjente tidsskriftet Cell.

Forsøket viser at det er mulig å påvirke søtsuget spesielt, uten å ødelegge appetitten ellers. Det  kan bane veien for nye behandlinger som er spesielt rettet mot usunt inntak av sukker, uten at lysten på sunn mat blir mindre, ifølge en nyhetsmelding fra tidsskriftet.

Lyste på hjerneceller

Forskerne gjorde genetiske endringer i hypothalamus, en del av hjernen som blant annet styrer stoffskiftet. Endringene gjorde nervecellene følsomme for lys, slik at de kunne påvirkes med lys gjennom tynne fibre. Dette kalles optogenetikk.

Blått lys stimulerte cellene, slik at musene ble mer sultne på sukker. Gult lys virket motsatt, men tok altså ikke bort matlysten ellers.

En annen studie, publisert av samme utgave av Cell, brukte optogenetikk til å studere nerveceller i hypothalamus mens mus gikk fritt omkring i et område med mat. Slik fant forskerne nervecellene som styrer både spising og belønningssøkende framferd.

Kan være styrt av årstidene

En av forskerne bak denne studien mener at de sukkerstyrende hjernecellene kan ha en funksjon ut fra årstidene. Om sommeren og høsten er det rikere tilgang på søt mat i naturen, og da gjelder det å spise seg opp på dette.

Om vinteren er derimot matfatet slunkent for musene. Da kan det være nyttig å spise litt av alt som er, uansett om det er søtt eller ikke.

Joshua H. Jennings mfl: Dynamics for Appetitive and Consummatory Behaviors, Cell (2015), doi: 10.1016/j.cell.2014.12.026