Flere forskere går ut i avisen The Guardian og advarer mot å ta for alvorlig de mange små studiene som viser at sjokoladeegg og sjokoladeharepuser skal være bra for helsa. (Foto: Africa Studio / Shutterstock / NTB scanpix)

Sjokoladeforskere advarer mot usunne småstudier

Mener du ikke bør legge altfor mye i funn fra små enkeltstudier som viser at sjokolade er sunt. Ja, det gjelder også den mørke.

Det er bare å innrømme det med én gang: Vi i forskning.no har også latt oss friste. Et kjapt søk forteller at særlig mørk sjokolade er bra for både det ene og det andre.

Heldigvis kan vi også trekke fram denne: Er mørk sjokolade egentlig sunt? Der går vi i hvert fall litt bak fasaden, og konklusjonen er kort fortalt at mørk sjokolade er bedre enn melkesjokolade hvis du er opptatt av vekta.

Men den er ingen kur mot alt eller middel til et langt og lykkelig liv. Det er fortsatt godteri.

Nå går flere forskere ut i avisen The Guardian og advarer mot å ta for alvorlig de mange små studiene som viser at sjokolade er bra for hva det nå måtte være.

Finansiert av industrien

Professor Marion Nestle ved New York University peker på at veldig mye av forskningen som viser at sjokolade er sunt, er finansiert av industrien selv.

– Industrifinansiert forskning har en tendens til å stille spørsmål som gir dem ønskelige resultater og har en tendens til å tolkes på måter som er gunstige for deres interesser, sier hun til avisen.

Dette betyr ikke at forskerne er korrupte eller driver med juks.

– Vi må stole på at det er snakk om edruelige forskere som forsøker å finne sannheten, har professor Harald Carlsen ved Norges miljø- og biovitenskapelige universitet tidligere uttalt til forskning.no.

– Men vi vet jo at det finnes studier som er feildesignet eller at forskerne kan være forutinntatt. Samtidig er forskere avhengig av å samarbeide med industrien som sitter inne med en ekspertise som de ikke har, sier Carlsen.

Fenomenet er også kjent fra forskning på legemidler. De forskningsetiske komiteer har skrevet her på forskning.no om at 97 prosent av legemiddelstudier støtter sponsoren.

Det handler både om hvilke spørsmål forskerne stiller, men også om at veldig mye forskning aldri blir publisert fordi den ikke har «interessante» resultater.

Forskere er avhengige av å få studiene sine publisert i vitenskapelige tidsskrifter. Der er det, som i aviser, TV og radio, lettere å komme gjennom nåløyet med tydelige resultater. Dermed havner tilsynelatende kjedelige forskningsresultater i skuffen.

Ikke blindforsøk

Et annet problem med sjokoladeforskningen er, ifølge forskerne The Guardian har snakket med, at forsøkspersonene er klar over at det er sjokolade de får i seg. Det kan påvirke resultatene.

Innenfor legemiddelforskningen er resultatene lite verdt dersom studien ikke er «blindet» som det heter, og aller helst «dobbeltblindet». Det betyr at verken deltakerne eller forskerne vet hvem som får legemiddel og hvem som får en luremedisin, såkalt placebo.

Du merker at du får sjokolade, liksom.

– Svarene fra deltakerne kan bli påvirket av hva de tenker og tror om sjokolade, Duane Mellor fra Coventry University til avisen.

Han peker også til forskning som viser at folk som melder seg frivillig til å delta i forskningsprosjekter, er mer tilbøyelig enn andre til å bli påvirket på denne måten.

Kortvarige forsøk med få deltakere

Under tittelen «Den mørke sannheten om sjokolade» skriver The Guardian at mange av studiene som ser etter helseeffekter av sjokolade, er kortvarige og har få deltakere. I tillegg er det vanskelig for forskerne å skille ut effekten av én enkelt matvare.

Da forskning.no for to år siden gikk grundig inn i hva forskningen egentlig viser, hva som finnes av større undersøkelser, var det ikke så mye å hente.

Kanskje påstanden om lavere blodtrykk holder, men slankeeffekt, at den bedrer humøret eller at den beskytter cellene ble avvist på grunnlag av manglende vitenskapelig bevis.

Selv om sjokoladen kan inneholde stoffer som kan være bra for deg, så kommer du ikke unna at du må spise en del, ja, sjokolade, med alt det fører med seg.

Slik konkluderte vi den gangen: «Om du vil være på den sikre siden og unngå fett og sukker, kan du holde deg til rent kakaopulver. Men det vil kanskje ikke smake like godt.»

Med måte

Men vi vil jo ikke ødelegge påskekosen, så vi tar med noen beroligende forskerutsagn til slutt:

– Selv om sjokolade sannsynligvis ikke er sunt, er det heller ikke skadelig når det nytes fornuftige mengder, sier Duane Mellor.

– Sjokolade er godteri, sier Marion Nestle. Men nytt med måtehold og som del av et fornuftig kosthold, er det helt fint.

Denne artikkelen ble først publisert under overskriften «Påskehilsen fra forskere: Advarer mot sjokolade-studier».