Annonse

Hard kost mot overvekt

Kaare Norums forslag til hvordan man skal motvirke overvekt hos barn kan virke radikale, men har større støtte blant folk flest enn man skulle tro. Blant annet kan han få hjelp av Mikke Mus.

Publisert

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.

Kaare Norum og andre forskere mener problemet med overvekt skyldes at vi lever i et samfunn der vi hele tiden blir fristet av usunne matvarer. Derfor har Norum utarbeidet en ønskeliste over tiltak for å bedre barnas matvaner.

Her er noen av forslagene:

  • Forbud mot markedsføring eller produktplasseringer mot barn via TV og radio
  • Ingen leker i matemballasje myntet på barn
  • Ingen bruk av kjendiser i markedsføring mot barn
  • Alle skoler reklamefrie
  • Gratis skolemåltid i barne- og ungdomsskole
  • Sunne kantiner på alle videregående skoler
  • Brus- og godteriautomater ut av alle skoler
  • Helse, mat og ernæring i skolebøker og pensum, helt fra grunnskolen av.
  • Merking av usunne produkter
  • Beskatning som gjør dårlig mat dyrere

Disse forslagene kan virke radikale, men har større støtte i befolkningen enn man skulle tro.

I 2004 støttet 73 prosent av den amerikanske befolkningen (mot 57 prosent fire år tidligere) restriksjoner på markedsføring av matvarer mot barn. Hele 69 prosent var for å forby brus og godteri på skolene.

Mikke Mus mot barnefedme

Dette har ikke gått næringslivet forbi, og nå setter Mikke Mus’ bakmenn inn tiltak for å sikre sitt firmas barnevennlige image.

Walt Disney Company melder at de i fremtiden kun skal bruke sitt navn og sine figurer på produkter som tilfredsstiller bestemte krav, “inkludert begrensninger på kalorier, fett, mettet fett og sukker.” Disney skal fortsette å lisensiere det de kaller “søtsaker for spesielle anledninger”, som iskrem og bursdagskaker, men skal begrense slike varer til 15 prosent av sin lisensportefølje innen 2010. I tillegg skal disse være tilgjengelige i små forpakninger.

Forrige måned la konsernet også om serveringen ved sine enorme underholdningsanlegg, og byttet ut brus og pommes frites med ren fruktjuice, vann, eplesaus og gulrøtter (dersom man virkelig vil ha brus og pommes, får man det). Prøveordninger har vist at opp til 90 prosent av barn og foreldre foretrekker den sunnere varianten.

Heldigvis begynner vi å nærme oss amerikanske tilstander i Norge. For eksempel skal butikkjeden ICA nå begynne med sukkerfrie soner foran kassene, der bugnende godtehyller tidligere gjorde det umulig for småbarnsforeldre å nekte avkommet godteri.

Powered by Labrador CMS