Dersom du putter maten i en boks fra McDonald, synes barn at den smaker bedre. Det viser en ny undersøkelse som avslører hvor effektiv matvarebransjens merkevarebygging er.
DidrikSøderlindjournalist i forskning.no
Publisert
Denne artikkelen er over ti år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.
McDonalds’ reklamekampanjer rettet mot barn virker. En amerikansk undersøkelse viser at førskolebarn foretrekker mat dersom den har McDonalds’ gyldne buer på emballasjen.
Det viser en ny undersøkelse publisert i tidsskriftet Archives of Pediatrics & Adolescent Medicine.
Merkebevisste barn
At selv så små barn er så merkevarebevisste, er ikke tilfeldig. Forfatterne av rapporten oppgir overveldende tall på hvor mye penger som brukes for å påvirke barnas valg.
Den amerikanske matvarebransjen bruker mer enn 10 milliarder dollar i året på å markedsføre mat- og drikkevarer til barn hvert år.
Og det er ikke akkurat de sunneste matvarene man forsøker å lokke ungene med.
Men den nye undersøkelsen, som er utført av Thomas N. Robinson og en gruppe kolleger fra Stanford University School of Medicine i California, viser hvor klare barn er i sine preferanser.
Varemerket avgjør
Førskolebarn mellom tre og fem år fikk smake på fem sett med lik mat og drikke fra McDonalds. Den eneste forskjellen mellom settene var at emballasjen på et av settene var merket med McDonalds-varemerket, mens den andre hadde lik emballasje uten M’en.
Det viste seg at barna klart syntes at den McDonalds-merkede maten smakte bedre enn den samme maten i emballasje uten de gyldne buene. Særlig gjaldt dette pommes frites, der nesten 77 prosent av barna foretrakk McDonalds.
Forfatterne mener at deres resultater styrker anbefalingene om å regulere eller forby markedsføring av mat og drikke med høyt kalori- og lavt næringsinnhold mot barn.
Lure gulrøtter på barna?
Artig nok viste det seg at melk, eplejuice og gulrøtter også tydeligvis smakte bedre når de fikk hurtigmatkjedens stempel på seg.
Kanskje funnene kan peke mot nye måter å få barn til å spise grønnsaker på? Mer forskning kan kanskje være på sin plass.