Det lille helikopteret var den første farkosten til å fly kontrollert på en annen planet.
Ingenuity lettet fra Mars-jorden første gang 19. april i 2021.
Helikopteret demonstrerte at det klarte å fly i en tynne Mars-luften, som er en prosent så tykk som på jorden.
Fartøyet var designet for å klare fem flyturer over 30 dager, men har mildt sagt overoppfylt målet.
Ingenuity har flydd 72 ganger over tre år. Sist gang var 18. januar i år, ifølge flyloggen.
Men nå er det slutt.
Helikopteret ser ut til å ha fått en skade på et eller flere av rotorbladene under landing og er ikke lenger i stand til å fly, melder NASA.
Nordmann som sjefspilot
Norske Håvard Fjær Grip ga kommandoer til Ingenuity på den første historiske ferden på Mars.
Han har siden vært sjefpilot for helikopteret og jobber ved NASA's Jet Propulsion Laboratory (JPL).
Jobben som sjefpilot involverer å sikre at det er trygt å fly, planlegge turen, lage kommando-sekvenser for turen og analysere flyvedata i etterkant, ifølge Grip sin profilside.
På grunn av at det tar lang tid å sende signaler fra jorden til Mars, kan ikke helikopteret styres direkte med spaker fra jorden. Det har automatiske systemer for styring som er utviklet ved JPL.
Helikopteret har i løpet av sin tid på Mars overlevd sandstormer, vinter og nødlandinger.
Nå blir det ikke flere turer.
– For et helikopter som har overprestert slik det har gjort, så tror jeg egentlig ikke du kan sørge over det og være trist, kommenterer Håvard Fjær Grip til Science News.
En speider i lufta
Ingenuity har til sammen flydd 17 kilometer. Den lengste turen skjedde nylig, 20. desember 2023. Da fløy helikopteret 705 meter.
Høyderekorden ble på 24 meter over bakken.
Annonse
Etter Ingenuity hadde bevist at det kunne fly på Mars, fikk helikopteret nye oppgaver.
Ingenuity speidet i landskapet for roveren på bakken og teamet utforsket hvordan et lignende fartøy kan brukes på fremtidige ferder på Mars.
Rover-teamet har brukt bilder tatt av helikopteret som hjelp til å vurdere hvilke geologiske formasjoner som er verdt å utforske og for å finne den tryggeste veien dit, ifølge JPL.
Problemer med navigasjonen
Trøbbelet startet da Ingenuity nylig beveget seg inn i et terreng med få landemerker.
Helikopteret bruker stein og annet i landskapet til å navigere, ifølge Science News.
På den siste turen skulle helikopteret fly opp og ned for å teste at alt var i orden. Men navigasjonsproblemer førte til at rotorbladene sneiet bakken under landing.
– Vi vet nå at den typen terreng kan være en felle for et system som dette.
Et kamera med bedre oppløsning kunne ha plukket opp detaljer i landskapet bedre og dermed vært til hjelp, sier han.
Prestasjonene til Mars-helikopteret roses av NASA-sjef Bill Nelson.
– Det bemerkelsesverdige helikopteret fløy høyere og lenger enn vi noen gang hadde forestilt oss og hjalp NASA med å gjøre det vi kan best – å gjøre det umulige mulig, sier han i pressemeldingen fra NASA.