Spirit(en) på topp

Etter 14 måneder på motbakken er marsroveren Spirit over kneika. Nå troner den på toppen av Husband Hill, og sender spektakulære postkort tilbake til moder jord.

Man blir rett og slett litt glad i dem. Roverne på Mars, altså.

Lenge etter at enhver forventning om overlevelse er behørig overskredet, sliter de små elsklingene seg fremdeles framover, og melder om stadig nye funn til forventningsfulle forskere.

De siste 14 månedene har roveren Spirit trosset motbakkene på Husband Hill. Nå er den endelig oppe.

Vitenskapelig topptur

For øyeblikket står Spirit oppe på et lite, forblåst platå, med en temmelig spektakulær utsikt. Toppen rager 82 meter over slettene rundt, og er det høyeste punktet i nærheten. Dermed gir den også panoramautsikt over hele slettelandet nede i Gusev-krateret, hvor Spirit landet for 20 måneder siden.

Den lange klatreturen var intet mindre enn en bragd for en liten robot, mener forskerne på NASA. Likevel forsikrer de at toppturen ikke var noe erobringsstunt.

- Denne turen var motivert av vitenskap. Hver gang Spirit har klatret et stykke oppover, har vi funnet forskjellige bergarter, sier Steve Squyres fra Cornell University. Han er en av forskerne bak roverens vitenskapelige instrumenter.

- I tillegg gjør vi det enhver feltgeolog ville ha gjort i et område som dette: Klatre til et godt utkikkspunkt for videre valg av rute.

Mot nye mål

Oppe fra Husband Hill kan man se ut over områdene i sør, som tidligere lå skjult bak høydedraget. Her finnes det tydelig lagdelte skrenter som forskerne gjerne vil ta en nærmere titt på.

Etter en hvil på toppen, er det meningen at lille Spirit skal finne en vei videre mot nye mål av vitenskapelig interesse. Og foreløpig ser det ut til at alt kan gå. Spirit er nemlig i uforskammet god form. Mekanikken fungerer, og vindkastene har holdt solcellepanelene frie for støv.

Og spiriten? Den er nok for øyeblikket helt på topp.

NASA: Mars Exploration Rovers