Skarp fotograf over Mars

Det første bildet fra Mars Reconnaissance Orbiter er her. Romsonden med det mest avanserte fotoutstyr som er sendt til en annen planet, tar allerede svært skarpe bilder av Mars - fra 2500 kilometers hold.

"Her er det første bildet Mars Reconnaissance Orbiter har tatt av Mars, med det avanserte HiRISE-systemet. Den hvite rammen til høyre på bildet viser hvor utsnittet, som du ser på bildet nedenfor, er hentet fra. Bildet ble tatt 24. mars. Foto: NASA/JPL-Caltech/University of Arizona."

Bildet du ser her, er tatt av High Resolution Imaging Science Experiment (HiRISE) om bord i NASAs Mars Reconnaissance Orbiter (MRO).

Til høsten, når romsonden kommer inn i sin egentlige bane, vil den være ti ganger nærmere Mars, knappe 250 kilometer over planetens bakkenivå.

Da innledes også den vitenskapelige fasen for MRO, og kvaliteten på testbildet skaper store forventninger om at svært detaljerte fotografier vil bli sendt tilbake til forskerne på jorden.

Jakte på vann-bevis

Romsonden MRO skal jakte på bevis for at det har vært vann på Mars’ overflate i lengre perioder.

Testbildet som ble tatt 24. mars, viser klare spor etter prosesser som kan skyldes flytende vann i både Mars’ tidlige historie og i nyere tid, opplyser Norsk Romsenter.

Men enn så lenge er det en uløst gåte for forskerne om vann har forekommet i flytende form, lenge nok til å danne grunnlag for at liv kan oppstå.

MRO ble skutt opp 12. august 2005, og skal være i drift fem til utgangen av 2010.

Sammensatt bilde

Oversiktsfotoet du ser i denne artikkelen er en mosaikk av 10 bilder tatt i sekvens gjennom røde filtre, ifølge romsenteret vist i svært redusert skala.

I utstrekning viser det sammensatte bildet, som er et resultat av tre kameraer i arbeid, et område tilsvarende 49,8 x 23,6 kilometer.

NASA karakteriserer kvaliteten på testbildet fra MRO som meget god, og det er ikke tegn til uskarpheter eller andre linseforstyrrelser.

"Utsnitt av bildet ovenfor. Allerede fra nærmere 2500 kilometers avstand tar HiRISE skarpe bilder. Dermed vil bildene bli meget detaljerte når MRO innleder sitt vitenskapelige oppdrag fra bare 250 kilometers avstand til høsten. Foto: NASA/JPL-Caltech/University of Arizona."

NASA.