Vinner på å være ekte

I jakten på bedre omdømme har bedrifter mye å vinne på å fremstå som genuine og troverdige i sin kommunikasjon, viser en analyse av Norges 50 mest synlige bedrifter.

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.

"De sosiale relasjonene er viktige i alle eksportsituasjoner, faktisk særlig i de situasjoner som i prinsippet er de enkleste."

Omdømme står høyt på dagsorden i de fleste bedrifter og offentlige organisasjoner. Og det legges planer og strategier for å styrke omdømmet.

Kort fortalt handler omdømme om omverdenens oppfatning av organisasjonen over tid.

Apeland informasjon og Reputation Institute har i samarbeid med førsteamanuensis Peggy Brønn ved Handelshøyskolen BI gjennomført en omfattende undersøkelse av omdømmet til Norges mest 50 synlige bedrifter, “RepTrak Norge 2010”.

Undersøkelsen baserer seg på mer enn 20 000 vurderinger fra 10 800 nordmenn.

Bedriftene er vurdert i forhold til følgende sju dimensjoner:

Ledelse, økonomi, produkter og tjenester, innovasjon, arbeidsmiljø, etikk og samfunnsansvar. Dette slås sammen til et samlet uttrykk for virksomhetens omdømme.

Topp og bunn

Skandiabanken, Toyota og IKEA har best omdømme blant de 50 undersøkte bedriftene i årets undersøkelse, og oppnår alle en omdømmescore på mer enn 80 poeng (av maksimalt 100 oppnåelige).

For Toyotas del er det verdt å merke seg at intervjuene i hovedsak er gjennomført i januar og februar, og fanger da ikke opp de mange negative medieoppslagene om Toyota.

På bunn av listen finner vi bedriftene Terra, NSB og McDonalds. Selv om Terra havner på bunn i årets undersøkelse, er det likevel verdt å merke seg at Terra er bedriften som kan notere seg for den største fremgangen fra 2009 til 2010.

Terra går frem 10 omdømmepoeng til en score på 45 (opp fra 35,1 omdømmepoeng i 2009).

NSB har ikke helt overraskende kjørt seg ned i bunnsjiktet av topp 50-listen med en tilbakegang på 11,3 omdømmepoeng.

Vinner på ekte og åpen kommunikasjon

Peggy S. Brønn.

Peggy Brønn, som leder Senter for virksomhetskommunikasjon ved BI, har gjennomført en analyse av hvordan de undersøkte virksomhetene fremstår gjennom sin kommunikasjon.

Ifølge Brønn karakteriseres vinnerbedriftene av å være ekte (sincere) og åpne i sin kommunikasjon.

– Budskapet til norske bedrifter er at de må kommunisere på en måte som er troverdig og genuin, og være tilgjengelige og mottakelige. En bedrift som oppfattes som ekte, har lykkes med å lukke gapene mellom det bedriften er og sier den er, og slik publikum oppfatter den, sier kommunikasjonseksperten.

Referanse:

Apeland Informasjon og Reputation Institute i samarbeid med Peggy Brønn ved Handelshøyskolen BI: RepTrak Norge 2010.

Powered by Labrador CMS