Annonse

Tips til forskere

Er du forsker eller stipendiat og ønsker å starte en bedrift med utgangspunkt i forskningen din, bør du være oppmerksom på en del ting. Vi har laget en smørbrødliste over det viktigste.

Publisert

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.

Rettighetene Hovedregelen er at ifølge norsk lov har institusjonen rettigheter til forskernes forskningsresultater.

Les utdrag fra lovene
 

Marked Å kommersialisere forskningsresultater er (som regel) resultatet av en bevisst prosess. Som forsker bør du derfor vurdere om forskningen din er egnet for kommersialisering: Finnes det et marked?

Rapporteringsplikt Dersom forskningen din rommer en oppfinnelse eller et produkt som har et kommersielt potensiale ha du plikt til å rapportere det inn til institusjonen. Ved universitetene tar du da kontakt med en Technoligy Transfer Office (TTO). Det er i ferd med å etableres liknende avdelinger ved andre forsknings- og undervisningsinstitusjoner.

Ved avslag TTO vil så vurdere hvilke potensial for kommersialisering som ligger i prosjektet ditt. Enten vil du få grønt lys for å starte en prosess fram mot patentering, eller du får et avslag. Dersom du får avslag, vil rettighetene til forskningsresultatene tilfalle deg.

Mer forskning? Dersom TTO’en gir en positiv vurdering, kan det likevel hende at prosjektet ditt trenger mer forskning for å nå fram til et resultat som lar seg kommersialisere.

Tre veier For en TTO finnes det grovt sett tre måter å kommersialisere forskningsresultater på: Patentering/lisensiering, nyetablering av bedrift og resultatspredning gjennom seminarer. Innenfor disse rammene vil det først og fremst være de to første som er mest interessant, siden det er de som vil kunne bli forretningsvirksomhet.

Patentering Ved patentering/lisensiering “leier du bort” rettighetene til produktet ditt til en etablert bedrift. TTO’en vil ta seg av hele patenteringsprosessen, i samarbeid med deg som forsker.

Les mer om patentering
 

Etablering Ved nyskaping er du med på, direkte eller indirekte, å etablere en helt ny bedrift. Du blir gründer.

Nettverk Bestemmer du deg for å bli gründer, kan det være en fordel å knytte seg til et gründermiljø:

Forskningsparker i Norge
Inkubatorer i Norge
Tips til gründere

Powered by Labrador CMS