Lær tortur av maur

Gå til mauren og bli klok, het det i gamle dager. Gå til mauren og bli torturist, sier franske forskere, som har funnet ut at en spesiell maurart som lever i Amazonas piner og plager sine ofre.

Maurene av arten Allomerus Decemarticulatus biter ut fibre fra stenglene på plantene de lever i og bruker dem til å lage en slags plattform. Fibrene limes sammen med proteiner som kommer fra tygde og utspyttede plantefibre.

Når et saftig insekt passerer, tar maurene tak i vingene og beina på insektet og strekker det ut på denne plattformen. Det virker nesten som om maurene har studert middelalderens pinebenker og bygd sin egen versjon, mener forskerne.

Byttet blir nemlig ikke drept, men bare bedøvd slik at det kan bæres hjem til maurtua. Der blir det kuttet opp mens det fortsatt lever, og deretter spist, heter det i en artikkel i denne ukens utgave av det britiske vitenskapstidsskriftet Nature.

De slu søramerikanske maurene ser endog ut til å drive regelrett dyrking av en type sopp som produserer proteiner. Disse proteinene brukes som lim i fangstplattformen, sier forskeren Jerome Orivel fra Toulouse-universitetet i det sørvestlige Frankrike.