Annonse

Her kjører trucken av seg selv

– Vi ønsker å bygge en ny norsk teknologi-suksess, sier talsperson i Hive. 

Hive og Toyota Material Handling Norway går sammen om å selge selvkjørende trucker.
Publisert

Det kan høres ut som et fremtidsscenario: En truck eller hjullaster som kjører av seg selv. 

Men kanskje er ikke denne femtiden så langt unna.  

Den norske bedriften Hive Autonomy har inngått et samarbeid med Toyota Material Handling Norway. 

De går i gang med å selge trucker som kjører av seg selv ved hjelp av kunstig intelligens. 

– Vi har sett en vanvittig revolusjon i generativ kunstig intelligens. Nå ser vi den samme revolusjonen i den fysiske verden, sier Fredrik Bringager, kommersiell leder i Hive. 

Selvkjørende biler og menneskelignende roboter er på vei. 

– Hive jobber med den samme teknologien, bare innenfor industrielle maskiner, sier Bringager. 

– Vi ønsker å bygge en ny norsk teknologi-suksess.  

Fredrik Bringager, kommersiell leder i Hive.

Får hjelp med løft

Hive har laget teknologi som kan monteres på Toyota sine trucker. 

Et kabinett med prosessorkraft og ulike sensorer gjør at truckene blir selvgående og kan navigere i miljøet. 

I første fase blir det et menneske som styrer løftene fra en kontrollstasjon.

– En pall kan ligge skjevt. Lasten er ulik, eller noe har endret vektbalansen, sier Bringager.

Med fjernstyring kan en operatør styre flere maskiner samtidig. Truckene instrueres til å kjøre til et punkt og venter på hjelp med løftet.  

Truckene kan fjernstyres fra en dataskjerm.

Fra en stol 500 kilometer unna

Samarbeidet med Toyota ble lansert på en konferanse på Røros 7. februar. 

Da kjørte Hive en live-demonstrasjon. En operatør i Røros styrte en truck i Kristiansand, 500 kilometer unna. 

Det er et bilde på hvordan de selvkjørende maskinene kan brukes. 

Et stort selskap kan styre alle maskinene sine på tvers av landet fra et kontrollrom, forteller Bringager.

– Man ser det er stor variasjon i aktivitetsnivå på ulike lokasjoner. 

Fra et sentralt kontrollrom kan operatører koble seg av og på maskiner når de trengs. Dette vil være mer effektivt og spare kostnader, mener Bringager.

Ferdig testet 

De første pilotkundene har signert. 

– Truckene er gjennomtestet og klare for kommersiell drift, sier Bringager. 

Hive tjener penger ved å leie ut programvaren som gjør truckene smarte.

Teknologibedriften jobber også med andre typer maskiner. En fjernstyrt Volvo hjullaster på 30 tonn går i operasjon hos Yara.

Truckene er klare til å selges til kunder, forteller Fredrik Bringager.

Tror selvgående maskiner kommer

Terje Moen er seniorrådgiver i Sintef og jobber med automatisering av biler og maskiner. Han har tidligere vært med å utvikle en selvgående veivals, som omtalt hos NRK

Han er overbevist om at vi vil få se flere selvgående maskiner i jobb om ikke så lenge.

– Oppsiden er såpass stor. Når du først får organisasjonen til å akseptere denne typen maskiner, vil effektiviseringen og kostnadskuttene være såpass betydelige at det er dumt å ikke gjøre det. 

Automatiserte maskiner kan redusere antall ulykker og alvorlighetsgrad ved å gjøre arbeidsoperasjonene sikrere, mener Moen. 

– Maskiner blir ikke trøtte, uoppmerksomme eller emosjonelle.

Det er selvsagt en utfordring at folk mister arbeidet sitt, sier Terje Moen i SINTEF.

Mister arbeidet sitt 

Hva skjer med de som kjører maskinene i dag? 

– Mange av de som blir direkte berørt av automatisering, er positive til å slippe å gjøre arbeid som kan være monotont og utfordrende knyttet til helse og ergonomi, sier Moen. 

Likevel er det er selvsagt en utfordring at folk mister arbeidet sitt, sier han. 

– Noen av de jeg snakket med under arbeidet med kompakteringsvals, sa at de visste at automatiseringen kunne gjøre dem overflødige som fører på valsen. 

De så for seg andre roller i arbeidet. Å bruke digitale verktøy for planlegging og gjennomføring av arbeidsoperasjoner, inkludert arbeid med fjernstyring.

– De jeg snakket med var unge og sikkert glad i dataspill. Og her ligger en del av løsningen. Mange av de som er unge i dag, skjønner at fremtiden for dem muligens blir mer digital enn fysisk.

Mer attraktivt for unge? 

Fredrik Bringager fra Hive snakker om det samme. Han ser for seg at yrket som fjernoperatør kan tiltrekke nye arbeidstakere. 

– Vi oppfatter at arbeidet med å kjøre truck fram og tilbake ikke blir oppfattet som attraktivt nok. De unge har lyst til å gjøre noe annet. 

– Når du ser stolen, får du litt gaming-vibber, sier Bringager. 

Han ser for seg at denne typen jobb kan appellere til unge som er glade i dataspill.

Arbeidstakerne flyttes ut av maskinene og slipper vibrasjoner og støy.  

– Man kan lage en helt annen arbeidshverdag som jeg tror vil være mye mer attraktiv for en ny generasjon maskinoperatører. 

Kontrollstasjonen gir litt gaming-vibber, sier Fredrik Bringager.

Må forstå regelverket riktig

Terje Moen peker på noen generelle utfordringer med å få på plass autonome maskiner. 

– Når det gjelder hindringer, er etter mitt syn de største knyttet til selve regelverket. 

– Det er ikke sikkert regelverket vi har i dag egentlig begrenser mulighetene, men utfordringen ligger i å forstå regelverket og gjøre ting riktig.

Dersom de autonome maskinene holder lav hastighet og opererer i avgrensede områder der uvedkommende ikke kan komme inn, er det enklere å få til, sier Moen. 

Det er kanskje ikke teknologikunnskap og løsninger som er den største utfordringen, sier Moen. 

– Noe av utfordringen ligger i at produsentene av maskiner ser for seg en automatisert fremtid. 

De er dermed ikke nødvendigvis villige til å dele alt som trengs, men ønsker å gjøre ting selv.

– Toyota Material Handling Norge ser tydeligvis et potensial i norske Hive, og det er bra. Et slikt samarbeid kan ha stort potensial, sier Terje Moen. 

Powered by Labrador CMS