«Zombieceller» er er en av grunnene til at vi blir mer skrøpelige og ser eldre ut etter som årene går.

Kunstig intelligens fant stoff som kan bremse aldring

Medisiner som gjør at vi kan ha flere friske leveår, vil være tilgjengelige for oss om et tiår eller to, spår bioteknolog.

Når vi blir eldre, hoper det seg opp uønskede celler i kroppen. De har fått kallenavnet zombieceller.

− De er der og forstyrrer, men de er døende, sier Linda Hildegard Bergersen til forskning.no.

Selv forsker hun på hvordan melkesyre kan bremse aldring ved Universitetet i Oslo.

Zombieceller skaper betennelse i kroppen. Det kan føre til alt fra slag og hjertesykdom til demens.

Men ved hjelp av kunstig intelligens har forskere funnet tre nye kandidater til en medisin mot disse trøbbelmakerne.

Ikke noe hokus pokus: Den kunstige intelligensen har bare blitt brukt til å gå gjennom store mengder data, påpeker professor Linda Hildegard Bergersen.

Slike medisiner kalles senolytika.

For mange bivirkninger

− Det er spennende å se hvordan feltet utvikler seg og gir stadig mer effektive verktøy for å bremse aldring og forbedre helse. Senolytika vil bli en viktig del av denne verktøykassa, skriver bioteknolog Sigrid Bratlie i en e-post til forskning.no.

Hun har skrevet bok om hva den bioteknologiske revolusjonen betyr for deg og meg.

Flere slike stoffer er allerede kjente. Disse medisinene forlenger livet til gamle mus. De har så vidt blitt testet på mennesker.

Men så langt gir medisinene for mange bivirkninger.

Trenger studier på mennesker

Det er det amerikanske bioteknologiselskapet Integrated Biosciences og forskere ved blant annet MIT som står bak den nye studien.

De mener de har funnet mer effektive og presise stoffer mot zombieceller.

Den kunstige intelligensen lette etter medisiner med de riktige egenskapene blant 800.000 kjente kjemiske forbindelser.

Zombieceller, eller senesserende celler på fagspråket, under mikroskopet. De tre stoffene som ble oppdaget av kunstig intelligens, drepte slike celler i gamle mus. Forsøksdyrene tålte medisinen godt, tilsynelatende uten bivirkninger.

− Nettopp demonstrasjonen av hvor potent bioteknologi kan være når det kombineres med digitale verktøy er kanskje det mest imponerende med denne studien, påpeker Sigrid Bratlie.

Men for at disse medisinene skal komme på markedet, må de først testes skikkelig på mennesker.

− Et tiår eller to unna

Uansett tror Bratlie at å drepe zombieceller bare er én del av løsningen

− Jeg tror ikke senolytika er en «silver bullet» for å bremse aldring generelt, skriver Bratlie.

Sigrid Bratlie er blant annet prosjektleder i NCE Heidner Biocluster og rådgiver for Kreftforeningen.

Istedenfor tror hun denne typen medisin vil bli en del av en cocktail av forskjellige medisiner som til sammen kan gi deg et sunnere og lengre liv.

− Jeg spår at denne fremtiden, der man virkelig kan bremse aldring, er et tiår eller to unna.

Hud som en filmskuespiller

Da vil kunstig intelligens kanskje spille en enda større rolle, tror Bergersen.

Teknologien kan brukes til å skreddersy medisiner for hver og en av oss.

Ved hjelp av en blodprøve vil kanskje teknologien foreslå medisiner som er tilpasset til vår kropp.

Disse medisinene vil kunne behandle alt fra utseendet til hukommelsen vår i fremtiden, tror Bergersen.

− Kanskje vil jeg kunne få stamcelleterapi på huden så jeg ser ut som en filmskuespiller og stamceller i hjernen så jeg kan huske som datteren min, sier Bergersen.

Evig liv?

Men om vi noen gang vil leve evig er hun mer skeptisk til.

− Rent teoretisk, ja. Men når du ser hele kroppen i sammenheng, så sier jeg nei. Men kanskje er det bare begrensningene i mitt eget hode, sier forskeren.

Felix Wong med flere: Discovering small-molecule senolytics with deep neural networks, Nature Aging, April 2023. Sammendrag.

Dette er studien:

• Forskerne brukte en teknologi kalt nevrale nettverk.
  • Den kunstige intelligensen fikk øve seg på data fra allerede kjente stoffer mot zombieceller. Slik lærte den å gjenkjenne hvilke kjemiske egenskaper den skulle se etter.
  • Så ble den kunstige intelligensen sluppet løs på 800.000 stoffer. Disse hadde ingen kjent effekt mot aldring.
  • Maskinene plukket ut tre kandidater, som forskerne testet på både celler og mus. Eksperimentene viste at medisinene drepte zombieceller uten å gi musene bivirkninger.