Denne artikkelen er over ti år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.
Tre små utskårne figurer gir bevis for den tidlige europeers kreativitet og høye kunstneriske standard. Figurene er laget av støttennene fra mammut, og ingen av dem er mer enn to centimeter lange. Likevel er de langt fra enkle.
Eldste skulpturer i verden
Figurene ble funnet i Schwaben, 20 kilometer syd for Ulm i det sydvestre Tyskland. Sammen med andre figurer som tidligere er funnet i det samme området, er dette blant de eldste menneskelige utskjæringene som noen gang er funnet.
- Uten tvil er dette de eldste skulpturene med figurativ kunst i verden, skriver Anthony Sinclair fra universitetet i Liverpool til tidsskriftet Nature.
Man tror figurene er 30 000 til 33 000 år gamle. Funnstedet støtter ideen om at det moderne mennesket innvandret langs Donau til Europa på denne tiden. Andre utskjæringer, tekstiler, keramikk og til og med enkle fløyter viser disse menneskenes komplekse kultur.
Detaljrike kunstverk
Skulpturene er dermed langt eldre enn de berømte hulemaleriene ved Altamira. Av menneskeskapte kunstverk er det bare maleriene fra Chauvet i Frankrike som kan være omtrent like gamle.
En figur forestiller en fugl som stuper ned i vannet. En annen viser hodet til et stort dyr, sannsynligvis en hest. Den siste består av en menneskekropp med et katteaktig hode. Ingen av figurene er mer enn to centimeter lange, men likevel er de fulle av detaljer. Derfor underminerer funnet den tradisjonelle oppfatningen av kunstens fremvekst.
Bråmodne kunstnere
En har trodd at kunst startet som primitive forsøk og at det tok tid før den ble mer sofistikert. Men allerede disse aller eldste funnene viser et imponerende nivå.
- Det ser ut som om de første moderne mennesker i Europa var forbausende bråmodne kunstnere, sier Sinclair.
Nicholas Conard ved universitetet i Thübingen var den som oppdaget figurene.
- Vi må kanskje forkaste enkle ideer om hvor og når moderne kultur oppsto, sier han.
Forskjellige befolkninger i Europa og ellers kan ha utviklet sin stil uavhengig av hverandre.
Uklar betydning
Det er uklart hvilken mening figurene hadde.
- Det er i alle fall sikkert at figurene ikke representerer hva folk spiste på den tiden, sier Conard.
En tolkning er at figurene viser respekt for naturens verden. De kan vise figurer som imponerte våre forfedre, eller figurer som menneskene kunne føle slektskap med. Fuglen indikerer riktignok at man ikke bare beundret farlige eller kraftfulle dyr, som noen antropologer har trodd.
Annonse
Den sørafrikanske arkeologen David Lewis-Williams tror heller det er snakk om sjamanisme. Conard støtter Lewis-Williams, og tror at funnene viser en tidlig sjamanisme hvor en trodde at menneskets ånd kunne anta dyreformer.
Moderne mennesker
De som formet disse skulpturene var utvilsomt moderne mennesker.
- Om du dro tilbake i tid og møtte dem, måtte du ha lært et nytt språk, og kanskje bearbeiding av flintstein, men i hovedsak ville de være lik deg, sier Conard.
Både moderne mennesker og neandertalere benyttet knivblader og pilespisser av stein. Derfor er utskårne figurer langt mer pålitelige indikatorer på moderne kultur. Skulpturer viser en kultur som kan kommunisere symbolsk. Det tyder igjen på et komplekst språk.