Rollespill utfordrer klassisk fortelling

Rollespillere improviserer og skaper små lokale historier i den store fortellingen. Det utfordrer de klassiske fortellingene, sier en rollespillforsker.

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.

Fra spillet World of Warcraft. (Bilde: Blizzard)

Flere og flere unge og voksne spiller rollespill, hvor de blir en del av mytiske verdener. Det utfordrer vår klassiske forståelse av hvordan en fortelling er bygget opp.

Det mener førsteamanuensis Kjetil Sandvik fra Institutt for Medier, Erkendelse og Formidling på Københavns Universitet. Han forsker på rollespill; både det som finner sted i den lokale skogen, og det som blir spilt i dataspillene.

– Rollespillene har en svært kompleks fortellestruktur, som er åpen og har rom for improvisasjon. Det utfordrer oppfatningen av fortellingen, når det i et slikt spill er 11-12 millioner deltakere, som bidrar med hver sin karakter, sier han.

Spillerne bidrar til fortellingen

Det karakteristiske ved rollespill er ifølge Sandvik at man skaper en unik figur ut fra de malene som dataspillet tilbyr. Spillet handler om at man skal styrke denne figuren ved å klare de utfordringene som dukker opp i den eventyrlige historien som spillet tar utgangspunkt i.

Men når vi nå kan handle som små individer i en ellers tradisjonelt oppbygget historie om for eksempel kampen mellom det gode og det onde, så utfordrer det ifølge forskeren vår oppfatning av den klassiske, aristoteliske fortellingen.

Grekeren Aristoteles beskrev nemlig en fortelling som en historie med en begynnelse, en midte og en avslutning.

Fortellingen har dessuten en logisk fremskridende handling som gjør at historien blir mer og mer spennende, før den mot slutten eksploderer i et klimaks. I rollespillet eksisterer denne formen for fortelling fremdeles.

– Men det er en struktur hvor vi selv får lov til å dikte med. Strukturen er åpen, og det blir improvisert, sier forskeren

Wow

Deltakerne i rollespillene supplerer den gammelkjente fortellestrukturen med sine egne små, fragmentariske fortellinger.

Fortellingen foregår altså både nede på det lokale planet, mellom en eller to spillere, men også på det store planet i kampen mellom de gode og de onde, som i World of Warcraft heter The Alliance og The Horde.

Selv om folk nå selv kan velge hvordan historien deres om World of Warcraft skal forløpe, så er det ikke overraskende hvordan de handler.

– De velger å spille de samme fortellingene som de kjenner fra filmene, sier Sandvik.

Referanse og lenker

Kjetil Sandviks profil

Powered by Labrador CMS