Bakgrunn: UFO - en kort kulturhistorie

Det moderne UFO-fenomenet oppsto den 24. juni 1947. Den amerikanske piloten Kenneth Arnold hevdet han hadde sett ni halvmåneformede flygende farkoster, og sa at de beveget seg som "tallerkener som skummet over vannet". Da nyheten ble sirkulert, bommet media på Arnolds beskrivelse av halvmånene, og la mer vekt på tallerkenene. De flyvende tallerknene var født.

Published

Snart var det hundrevis av rapporter fra hele USA om mennesker som hadde sett flyvende tallerkener. Og i de drøye 50 årene som har gått har UFOer blitt en del av kulturen vår.

Noen av oss tror de flyvende farkostene kommer fra det ytre rom, mens resten av oss lar oss underholde av filmer som Nærkontakt av tredje grad. Det er tydelig at romfarerene er kommet for å bli.

UFOer i Bibelen

UFOer i betydningen merkelige flygende farkoster er ikke noe nytt. Både i Bibelen og i de pre-hinduistiske Vedaskriftene finner man omtaler av slike. Og disse omtalene brukes flittig av en fascinerende sjanger innen pseudoarkeologisk litteratur.

Forfatteren Erich von Däniken mener at pyramidene har blitt bygget ved hjelp av skapninger fra rommet, og at det finnes en mengde spor etter utenomjordiske besøk. For eksempel er de berømte tegningene i ørkenen i Nasca laget for å ses fra farkostene. Dänikens eventyrlige suksess ser ikke ut til å ha svekket av at han flere ganger er blitt tatt i fusk, og han har fått et et vell av etterfølgere.

Menneske + romvesen = sant

En annen bidragsyter til denne såkalte “Ancient Astronauts”-genren er israeleren Zecharia Sitchin, som har de gamle sumererne som sitt fokusfelt. Sitchin mener den sumeriske sivilisasjonen var et så stort kvantesprang i menneskets utvikling at noen skarve hårløse aper ikke kan ha klart det på egen hånd. Sitchin ser for seg at det moderne mennesket er et resultat av blanding av DNA mellom primitive mennesker og skapninger fra rommet, skapninger som menneskene så har minnet som guder.

Ikke alle UFO-forfattere har like ville historier å komme med. I sin bok UFO i Norge (Grøndahl Dreyer 1997) sammenstiller Willy Ustad (kjent som pennen bak de storselgende “Fire Søsken”-bøkene) norske UFO-historier gjennom historien. Han omtaler rapporter om merkelige ting på norske himler siden presten Absalon Pederssøn Beyer skrev ned sin observasjon av en merkelig, rund og sort “sky” som suste forbi og dekket til månen. Dette var i desember 1536.

Men først og fremst er UFOer et moderne fenomen. Og med årene har beretningene blitt mer groteske.

Kidnappet av romvesener

Et vendepunkt kom på 1960-tallet, da ekteparet Barney og Betty Hill ble hypnotisert. Under hypnosen hevdet de å ha blitt kidnappet av romvesner i 1961.

Barney hevdet at det ble tatt sædprøver av ham, mens Betty hadde fått stukket en nål i navlen. Historien var som hentet ut av en grotesk fantasi, og onde tunger har påpekt likheter mellom romvesenene som kidnappet ekteparet Hill og et vesen som dukket opp på TV-programmet The Outer Limits 12 dager tidligere.

I det hele tatt er det en lang tradisjon innen UFO-observasjoner for at folk beskriver ting som er godt kjent fra populærkulturen, noe skeptikere sjelden unnlater å gjøre oppmerksom på. UFO-tilhengerne, på sin side, hevder at øyenvitnene har opplevd noe som er så merkelig at de griper til ting de allerede kjenner for å forklare det de har sett.

Intergalaktiske møter

En av de mest iherdige poularisatorene av UFO-bortføringer er amerikaneren Whitley Strieber, som også husket sine bortføringer etter psykoterapi og hypnose. Strieber er også science fiction-forfatter.

Et annet eksempel på en mann som har samkvem med intergalaktiske skapninger er Billy Meier fra Sveits. På 1970-tallet hadde Meier jevnlige møter med kvinnen Semjase fra planeten Erra i Pleiadene. Semjase, som så ut som nettopp den typen kvinne en enslig mann har lyst til å møte, forklarte Meier om Erranernes åndsliv, og Meier skrev det ned.

Ett av hovedproblemene til UFO-tilhengerne er at til tross for horder av slike detaljerte vitneprov, har man fint lite håndfaste bevis. Det sirkulerer horder av fotografier, som ofte viser seg å være forfalskninger. Hvis det er så mange utenomjordiske som har besøkt oss, hvor er bevisene? En skrue fra en UFO burde jo duge. Skeptikerne insinuerer, og endog insisterer, at de løse skruene sitter helt andre steder enn på UFOene.

Konspirasjon?

Motargumentet er ofte at det finnes en stor konspirasjon gående for å holde sannheten om UFOene skjult. Det er mektige interesser som trues, hevder denne teorien. Kirken vil miste innflytelse hvis folk begynner å tro at det er noe annet oppe i Himmelen enn Gud, regjeringer vil miste makten hvis det kommer frem at det finnes sivilisasjoner som får vår til å se ut som en barnehage, og oljeindustrien vil gå på tomgang hvis vi vanlige jordboere får tilgang på romfarernes utrolige energikilder.

I følge denne mytologien krasjet det en UFO ved Roswell i New Mexico i 1947. Skeptikere hevder at det som krasjet var en værballong, men dette avfeier de troende som en del av sammensvergelsen. Denne skribent ble sogar advart om at USAs regjering var i ferd med å starte en regelrett stjernekrig av en UFO-entusiast for et par år siden.

Hitlers supervåpen

En av de merkeligste understrømingene i UFO-tenkingen er de nazistiske flygende tallerknene. I det tredje rike skal det ha foregått eksperimenter med en ny flytype, formet som flygende tallerkner. Dette skal ha vært ett av Hitler supervåpen-prosjekter.

Så da amerikanske flygere nær slutten av krigen rapporterte om såkalte “foo fighters”, objekter som beveget seg på merkelige måter og forstyrret flyenes elektronikk, ble det spekulert på om ikke dette var det samme hemmelige våpenet som tyskerne hadde arbeidet så desperat med.

Som det gjerne skjer innen UFO-loren har fjær (det kan jo være at tyskerne eksperimenterte med forskjellige flyskrog) blitt til hele hønseraser. De mest fantasifulle Nazi-UFO-tilhengerne fabulerer om en hemmelige baser under sydpolisen der Det Tredje Rike lever videre. Den amerikanske nynazisten og holocaustrevisjonisten Ernst Zündel skrev boken UFO: Nazi Secret Weapon der han beskrev denne basen. Zundel forsøkte også å samle sammen penger for en ekspedisjon til Antarktis. Det er mye som tyder på at Zundel brukte UFOene til et todelt formål, nemlig å tjene penger (på boksalg og innsamling) og spre nazistiske ideer til et publikum som var interessert i UFOer. At han trodde på teorien selv er mindre sannsynlig. Men det er jo mulig at den dyktige propagandisten Zundels valg av målgruppe sier noe om hvordan han vurderte deres kritiske sans.

I dag blir vi kjent med nusselige aliens gjennom E.T., og lærer om den store hemmeligholdelsen gjennom X-Files. Enten vi tror på dem eller ikke, så har UFOfolkets forestillingsverden blitt en del av kulturen vår.