Annonse

Moderne ritualmagi

Hva driver egentlig magikere med? Eller: Alt du vil vite om seksualmagi (men ikke våger spørre om).

Publisert

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.

For å ta det viktigste først: Magikere er ikke det samme som tryllekunstnere. Sistnevnte er de som trekker kaniner opp av hatten eller sager kvinner i to, mens magikere er mer opptatt av indre opplevelser og åndelig utvikling.

Crowleys magi

Aleister Crowley både en nyskaper og en fornyer innen vestlig magi. Han var en utpreget syntetiker, og skapte en heksegryte av østlige og vestlige magiske øvelser, askese og drøye utskeielser, kristen og muslimsk mystikk, yoga og vitenskap.

Hans magi dreide seg både om det jordnære, som å få tilgang på penger og kvinners gunst (det er jo gjerne dette vi tror magikere driver med), men viktigst var den såkalte “høye magien”, der man ville foredle menneskesjelen gjennom rituelle øvelser.

Mange av øvelsene kan minner om yoga, som jo er en gammel mystisk øvelse for å oppnå enhet med Gud. Gjennom konsentrasjon skal man overvinne sine dagligdagse begrensninger.

Ellers har Crowleys arbeid store innslag av ritualmagi, med mye av det vi forbinder med magi i dag: Formularer på eksotiske språk og iøyenfallende tilbehør. Eksempler er rituelle kapper, sverd som magikeren bruker for å anses å kanalisere energi, klokker for å rense luften, og staver (om enn litt annerledes enn Gandalfs tryllestav) som symboliserer magikerens vilje.

En helt grunnleggende øvelse er å tegne et pentagram (pentagrammets fem punkter representerer de fire elementene samt ånden) i luften når et rituale settes i gang. Pentagrammet “oppheves” ved ritualets slutt. Dette skal skape en ramme rundt ritualet der underbevisstheten og fantasien kan få flyte fritt.

Vilje

De som arbeider i Crowleys tradisjon kaller seg gjerne “thelemikere”, siden Crowley kalte sin lære Thelema, etter det greske ordet for vilje. Hensikten med Thelema er å finne sin “sanne vilje”, det man egentlig vil i sitt liv, og deretter leve etter dette, samtidig som man foredler sin sjel.

"Rituell kalk brukt av Aleister Crowley. Gjengitt med tillatelse fra The Aleister Crowley Society/Lashtal.com."

En vesentlig del av en thelemisk magikers liv er en rekke hverdagsritualer. Ett av de mest grunnleggende er simpelthen det som kalles “Liber Resh” - å hilse solen. Dette betyr simpelthen at man bruker en liten stund fire ganger om dagen til å meditere på solen, som ses som et symbol på magiske og guddommelige krefter.

Et annet er en slags thelemisk bordbønn, der man skal reflektere over hvorfor man inntar måltidet - nemlig for å bli styrket i sitt magiske arbeid. Man skulle tro at dette var et glimrende redskap for slanking, men siden mange thelemikere er utpregede livsnytere, blir matens smak fort en viktig faktor.

Engler og sex

Blant de høyeste magiske øvelsene er det såkalte Abra-Melin-ritualet. I vestlig magisk tradisjon er dette en ekstremt tidkrevende prosess som kan ta fra seks til atten måneder og kostbare ingredienser. Hensikten med ritualet er intet mindre enn å kunne snakke med sin egen skytsengel.

Men Aleister Crowley skapte på mange måter en syntese og var opptatt av å skrelle av det han oppfattet som overflødig krimskrams. I Crowleys versjon var Abra-Melin-ritualet langt enklere å gjennomføre, selv om målet var det samme.

Seksualmagien er den delen av thelemisk magi som virker mest uforståelig for mennesker som er vant med et skarpt skille mellom det hellige og det kroppslige, men ritualmagikere trekker gjerne paralleller til hinduismens og buddhismens tantra-tradisjoner. I seksualmagien bruker man den kraften som oppstår gjennom seksuell aktivitet til å kanalisere sin magiske kraft.

Praktiserende magikere trekker gjerne frem at seksualiteten skaller av alt det kulturelle vi bærer i oss, og bringer oss tilbake til en urmenneskelig erfaring. Dette anses som særlig gunstig for magisk arbeid.

Powered by Labrador CMS