– Frykten for å gå glipp av noe, behovet for hele tiden å være i front driver mennesker til galskap i jakten på de beste tilbudene, skriver kronikkforfatteren. (Foto: Daniel Leal-olivas / NTB scanpix)
– Frykten for å gå glipp av noe, behovet for hele tiden å være i front driver mennesker til galskap i jakten på de beste tilbudene, skriver kronikkforfatteren. (Foto: Daniel Leal-olivas / NTB scanpix)

Lite å spare på Black Friday, men mye action

KRONIKK: Butikkene bruker enkle grep for å skape følelsen av frykt for å gå glipp av noe viktig: Tidlige åpningstider, ekstremt gode tilbud med begrenset tilgjengelighet lokker oss til butikken.

Published

«Jeg kom hit for å se folk slåss. Det er så festlig. Særlig å se de som jobber her frykte for livet (…) Å se folk miste hodet totalt er hysterisk morsomt. Vi skal hisse opp stemningen. Blande oss inn og bare begynne å slå.»

Dette er ikke et sitat fra et bandemedlem på gatekamp, men uttalelser fra en Black Friday-kunde som ble intervjuet i et forskningsprosjekt i England.

Black Friday er en amerikansk tradisjon som etter hvert er importert til Europa og Norge. Hvert år siste fredag i november, dagen etter høytiden Thanksgiving i USA.

«Får håpe det ikke blir noe neseblod»

Dagen markerer starten på årets julehandel. Butikkene åpner grytidlig og lokker kunder med ekstremt gode tilbud. Folk møter opp i hopetall klare til å slåss for å karre til seg gode tilbud. Vi ser det i Norge også. I november 1998 ble det slåsskamp da Ikea Furuset lovet gavekort til de første 100 kundene. I tumultene ble også en ansatt skadet.

I 2016 var VGTV på plass på Norwegian Outlet i Vestby og filmet da hundrevis av mennesker presset på for å komme først inn da portene åpnet klokka 06:00 på Black Friday.

Røde Kors og et stort sikkerhetsoppbud stod klare for å redusere eventuelle skader i tumultene. Uttalelser som «det blir litt kamp, men får håpe det ikke blir noe neseblod..» illustrerer forventningene hos en ansatt.

Hva er det med denne dagen som får frem det aller verste i folk?

Butikkene bruker enkle grep for å skape følelsen av frykt for å gå glipp av noe viktig: Tidlige åpningstider, ekstremt gode tilbud med begrenset tilgjengelighet lokker oss til butikken. Høy attraktivitet og lav tilgjengelighet er en dødelig kombinasjon. Den vekker urmennesket i oss, vi blir klar til å slåss for livet for å få vår del av herlighetene.

Forskning på forbrukeratferd fokuserer på uønsket, noen ganger voldelig, atferd hos kunder på Black Friday. Frykten for å gå glipp av noe, behovet for hele tiden å være i front driver mennesker til galskap i jakten på de beste tilbudene.

I tillegg kommer omgivelsene: sammenstimling av mange mennesker på ett sted, lange køer, travle og stressede ansatte, andre kunder som oppfører seg dårlig – til sammen skaper alt dette negative følelser som igjen utløser negativ atferd hos den enkelte.

Eksemplene er mange: folk som sniker i køen, frekke bemerkninger og ukvemsord til andre kunder og betjening, slåsskamper over det siste eksemplaret av et tilbud og i verste fall grov vold og drap.

Ser på det som en opplevelse

Black Friday har blitt et etablert familieritual i USA. Mange familier ser på handleturen denne dagen som et eventyr, en opplevelse å dele med hverandre. De bruker Thanksgiving til å gå gjennom tilbudsannonser og planlegge strategier for hvordan de kan sikre seg flest mulig gode kjøp.

En person som ble intervjuet i et forskningsprosjekt sier det slik: – Det er et fantastisk eventyr og jeg har nå kommet dit at jeg har fått hele familien involvert. Det har vært et høydepunkt for familien de siste fire årene.

På denne måten styrkes og opprettholdes tradisjonen.

En lukrativ affære for handelsstanden

For handelsstanden er handlefesten utvilsomt en lukrativ affære. Dette illustreres av navnet Black Friday – et symbol på at denne dagen gikk regnskapstallene til butikkene fra å være røde (og representere tap) til å bli svarte (representerer fortjeneste).

Julehandelen sparkes i gang. Bare kunden kommer innenfor døren er sannsynligheten stor for at noe blir kjøpt, og det er ikke nødvendigvis det som er på tilbud. Kunden lar seg forføre, å være der på Black Friday og ikke kjøpe noe vil bety at en har latt en stor sjanse gå fra seg.

Omgivelsene fyrer opp under denne følelsen av frykt og stress – musikk, konkurranser, plakater, ballonger – til sammen skapes det en atmosfære av spenning der fokus på det å skaffe seg flere ting når nye proporsjoner.

Kommer du hjem med varer du ellers ikke ville kjøpt?

Hva kan du som kunde vinne på å delta i dette? Svaret er åpenbart og ganske enkelt: Får du kjøpt en vare du likevel skal kjøpe til lavere pris enn du ellers ville fått – da har du vunnet. Problemet er bare at sannsynligheten for at du kommer hjem med varer du ellers ikke ville kjøpt, eller varer som ikke er på tilbud er stor.

Dessuten er det slik at jo tidligere vi starter julehandelen, jo mer penger bruker vi på den.

Så den som vil spare penger er kanskje bedre tjent med å ha is i magen og ikke la seg lokke av eventyrlige tilbud. Er du interessert i show og action derimot er kanskje Black Friday noe for deg.