Kronikk: Overdreven sprengkraft i meteorittnedslag

Uttalelser om at det nylige meteorittnedslaget i Nord-Troms hadde samme sprengkraft som en Hiroshima-bombe blir tilbakevist i denne kommentaren av astronomiprofessor Kaare Aksnes, fra Institutt for teoretisk astrofysikk ved Universitetet i Oslo.

Det er beklagelig at det har blitt hevdet at meteorittnedslaget i Nord-Troms kan ha hatt en sprengkraft sammenlignbar med en Hiroshima-bombe. Dette er meget sterkt overdrevet.

Det er også beklagelig at det kan se ut som om vårt institutt står bak denne uttalelsen.

Hiroshima-bomben hadde en sprengkraft som er anslått til ekvivalent med cirka 40 000 tonn TNT. Dette tilsvarer omtrent bevegelsesenergien til en stein med radius 3 m, densitet 3,5 g/cm3 og hastighet 30 km/s i det den kommer inn i Jordas øvre atmosfære.

Slike nedfall skjer flere ganger om året og blir registrert av satellitter som overvåker forbudet mot kjernefysiske sprengninger i atmosfæren.

Poenget er at denne steinen ville brenne nesten helt opp i atmosfæren på grunn av friksjonsvarmen, og det som måtte overleve ned til jordoverflaten ville treffe med en hastighet trolig mindre enn en geværkules.

Nesten all den opprinnelige energien har blitt borte underveis, en del som kraftig lys og brak i sekundene før nedslaget i Reisadalen i Nord-Troms. Jeg vil tro at energien i nedslaget i høyden tilsvarte en kraftig konvensjonell bombe.

Det sist dokumenterte nedfallet med en energi sammenlignbar med Hiroshima-bomben skjedde i Tunguska i Sibir i 1908. En har regnet ut at det kan ha skyldtest et objekt med rundt 50 meter radius som eksploderte flere kilometer over Tunguska og la skogen flatt i et område med 25 km radius.

Jeg kan forøvrig opplyse at Astrofysisk institutt deltar i et observasjonsprogram med Nordisk Optiske Teleskop på La Palma, Kanariøyene for å kartlegge faren for kollisjoner av jordnære asteroider.

Til nå er det ikke oppdaget noe objekt som i overskuelig framtid utgjør noen trussel.