Flere pirater til sjøs

Stadig flere skip blir bordet av sjørøvere. Til gjengjeld holder terroristene seg stort sett på land.

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.

Det er vanskelig å se for seg en sjørøver, uten å få en rekke romantiske bilder på netthinnen. 

Gullkister, trebein og flagg med dødningehoder oser av spenning og ramsalte eventyr, og har fascinert mange generasjoner. De mest kjente sjørøverne som Kaptein Svartskjegg (eller Edward Teach, som var hans egentlige navn) ble besunget allerede i sin egen samtid.

"I mange farvann er horisonten et truende syn for besetningen. Ingen vet når et hurtiggående piratskip kan vise seg. Men antallet angrep går stadig oppover, og ender ofte blodig, viser den nye rapporten. (Illustrasjonsfoto: Colourbox.com)"

I dag gjør underholdningsindustrien alt for å bygge opp under mytene, med fiktive røvere som vår egen Kaptein Sabeltann, eller Jack Sparrow i Jonny Depps rollefigur.

Men de stadig flere sjøfolkene som utsettes for pirater, synes garantert ikke at sjørøveri er særlig morsomt.

Stadig farligere

Det er den uavhengige forskningsorganisasjonen RAND som har publisert den nye rapporten om moderne piratvirksomhet. Tallene viser at det i en rekke farvann blir stadig farligere å være sjømann.

Fra 2000 til 2006 ble det rapportert 2463 sjørøveri, eller forsøk på sjørøveri, verden over.

Dette er en økning på hele 68 prosent, i forhold til den foregående seksårsperioden.

Mange blir drept

Sjørøveri er i denne sammenheng definert som å borde et skip i vinnings hensikt.

Men når de ofte hurtiggående piratbåtene nærmer seg, har besetningen også all grunn til å frykte for liv og helse.

I den samme perioden ble 355 besetningsmedlemmer drept i forbindelse med sjørøveriene, mens ytterligere 466 ble skadet.

Enda verre

Trolig er den reelle faren på sjøen enda større enn det de offisielle tallene viser.

Forskerne i RAND mener nemlig at bare omlag halvparten av angrepene blir rapportert. Årsaken skal være at rederier frykter langvarig og kostbar etterforskning, eller strengere vilkår og høyere premier fra forsikringsselskapene.

En trøst for både skipsfartsindustrien og de som reiser med passasjerbåter, er at antallet rene terroranslag mot skip ikke synes å øke.

Blodig angrep

Riktig nok ramser forskerne opp en rekke alvorlige tilfeller helt fra 1961, der terrorister har slått til på sjøen. Et blodig eksempel var det politisk motiverte angrepet mot det filippinske skipet Super Ferry 14 i 2004, der 116 liv gikk tapt.

Likevel konkluderer forskerne med at antallet terrorangrep på havet ikke synes å øke, men holder seg stabilt.

De understreker at det fortsatt er sjørøverne som utgjør hovedtrusselen.

Sprer uhygge

I glansdagene til de mest kjente piratene, som herjet som verst fra 1500- til 1700-tallet, var det gjerne Karibien som var tumleplassen. I våre dager er det særlig i Sørøst-Asia at piratene sprer skrekk og uhygge.

Skip som går i farvannene utenfor Indonesia er ekstra utsatt. Dette området stod for en fjerdedel av alle rapporterte sjørøverier i 2006.

Men også langs kysten utenfor Bangladesh, Somalia, Nigeria, Tanzania og Peru blir mange skip bordet, viser rapporten.

Terrorangrepet i USA

Forskerne i RAND peker på en rekke forhold som kan forklare at stadig flere pirater stikker til sjøs.

Dårlig overvåking og patruljering av havner og viktige havstrekninger trekkes fram. En annen årsak kan være stadig mer verdifull skipstrafikk, som følge av økende global handel.

Forskerne peker også på den økonomiske krisen i Asia på slutten av 1990-tallet. Økende arbeidsledighet og matpriser kan ha drevet flere til å livnære seg ved sjørøveri.

Men også terrorangrepet mot USA 11. september 2001 trekkes fram som en indirekte årsak.

Ny teknologi

Forskerne mener nemlig at Bush-administrasjonen etter angrepene har fokusert for mye på faren for terroangrep til sjøs. Dette kan ha gått utover kampen mot piratene.

De anbefaler derfor at nye sikkerhetstiltak som ble innført for sjøfarten etter terrorangrepene i 2001, utvides med tanke på å motvirke sjørøveri.

Forskerne oppfordrer også sjøfartsindustrien til i større grad å ta i bruk forskjellig teknologi, som kan forhindre at de blir angrepet.

Lenke:

Les omtale av studien på RAND.org 

Kilde: 

Chalk, Peter: The maritime dimension of international security : terrorism, piracy, and
challenges for the United States
/ Peter Chalk. ISBN 978-0-8330-4299-6

Powered by Labrador CMS