Mannens hud mest kreftutsatt

Menn bør være ekstra nøye med beskytte seg mot solen. Huden deres er mer utsatt for kreft enn kvinners, antyder en ny studie.

På en fullpakket strand en strålende sommerdag er det gjerne unge menn som gir mest blaffen i å beskytte seg.

Til tross for advarslene fra helsemyndighetene synes fortsatt mange gutter og menn at det er “femi” å smøre seg inn med solkrem.

Men nettopp mennene kan fra naturens side være ekstra utsatt for solens skadelige stråler, i følge en ny amerikansk undersøkelse.

Forsøk gjort på mus tyder nemlig på at huden til kvinner tåler UVA-strålende bedre enn huden til menn.

Studien legges nå fram på årskonferansen til det anerkjente American Association for Cancer Research.

Ikke føflekkreft

Det er såkalt non-melanom hudkreft (ikke føflekkreft) som er undersøkt i den nye studien.

Denne kreftformen viser seg gjerne ved sår som ikke vil gro, knuter i huden som væsker eller bør, og eksemlignende utslett.

Sykdommen rammer særlig de som har vært utsatt for mye solstråling i lange perioder av livet, og rammer gjerne godt voksne eller eldre mennesker.

I Norge får hvert år drøyt tusen personer non-melanom hudkreft, og sykdommen kan være dødelig.

Aggressive svulster

Nå mener forskere ved Ohio State University i USA at huden til menn har en klart lavere toleranse for strålene fra solen.

De eksponerte laboriatoriemus for skadelige UV-stråler, og det viste seg at hannmusene utviklet større genetiske skader enn hunnmusene.

Hannene utviklet også lettere kreftsvulster, og svulstene ble større og vokste mer aggressivt enn hos hunnene, går det fram av studien.

Forskerne tror at kjønnsforskjellene hos mus også kan gjelde for huden hos mennesker.

Reparerer skadet DNA

- I USA får flere menn denne formen for hudkreft enn kvinner. Mange har ment slurv med solkremen hos mennene må ta mye av skylden, men vi tror at de genetiske forskjellene kan være vel så viktige, skriver Ph. D. Kathleen Tober i undersøkelsen.

Forskerne fant også at huden hos hunnmusene i større grad klarte å lege seg selv etter UV-skadene. Hannmusene klarte ikke like godt å reparere skadet DNA i huden.

- Samtidig viser dataene at hunnmusene har et høyere nivå av antioksidanter i huden, og vi tror det kan være en sammenheng, skriver Kathleen Tober ved Ohio State University.

Forskerne tror at antioksidantene er viktige i prosessen med å lege huden. Det forklarer hvorfor hannmusene, som har et lavere antioksidantnivå, også tåler UV-strålingen dårligere.

Hunnene mer solbrent

Det var likevel hunnmusene som ble mest solbrent når de ble utsatt for UV-bestråling.

Dette viste seg som hevelser og rosa pigmentering i huden, akkurat som hos oss mennesker. Hannmusene ble mindre synlig solbrent.

Dette kan kanskje virke overraskende hvis det er slik at hannmusene tåler solen mindre. Men forskerne forklarer at å bli solbrent nettopp er en ønsket forsvarsmekanisme i huden.

- Det at hannmusene ble mindre solbrent, viser at huden deres har en dårligere respons på UV-bestråling enn hos hunnmusene. Resultatet er større skade på det genetiske materialet hos hannmusene, kommenterer Ph. D. Kathleen Tober.

Forskerne understreker at kjønnsforskjellen for hudkreft hos mus ennå ikke er påvist hos oss mennesker. Men de anbefaler å ta høyde for at det kan være en slik sammenheng, og beskytte seg grundig.

Tatiana Oberyszyn, Ph.D, Kathleen Tober, Ph.D m.fl.; “Gender differences in antioxidant activity, DNA damage, and vasculature in ultraviolet light exposed skin”.