Nakenrottas gen mot kreft

Den afrikanske nakenrotta kan sitte på nøkkelen til en kur mot kreft, mener amerikanske forskere.

"Den mindre pene rotta lever i underjordiske ganger som kan være mange kilometer lange. (Foto: University of Texas)"

Den afrikanske nakenrotta:

Nakenrotta (Heterocephalus glaber) er det eneste kjente vekselsarme pattedyret. Det betyr at den har en kroppstemperatur som varierer etter omgivelsenes temperatur.

Den spiser for det meste insekter og bor i underjordiske ganger i Somalia, Etiopia og Kenya.

Rottene bor ofte sammen i grupper på opptil 100 individer.

Nakenrotta veier mellom 30 og 40 gram, er 8-10 centimeter lang og har store fortenner som den bruker til å grave med.

Den er godt tilpasset et tøft liv i underjordiske ganger og har meget lav forbrenning.

Den rosa nakenrotta får aldri kreft, og lever opptil 9 ganger så lenge som andre gnagere.

Det er også nesten umulig å dyrke nakenrotteceller i et laboratorium, og forskere fra Rochester University i New York lurer på om dette har en sammenheng med skapningens evne til å unngå kreft.

Stanser celledeling

De to forskerne Andrei Seluanov og Vera Gorbunova fant ut at en utspedd løsning med hudceller fra nakenrotta begynte å dele seg, men at celledelingen stanset da cellene hadde nådd en viss tetthet.

Denne evnen til å stanse celledelingen finnes også hos mennesker, men kreft overstyrer denne mekanismen slik at cellene fortsetter å dele seg og vokse.

- Ekstra barriere

Forskerne fant ut at mekanismen som stopper nakenrottas celledeling kontrolleres av de to genene p16 og p27, mens hos mennesker styres den i hovedsak av p27.

- Nakenrottene har en ekstra barriere mot utvikling av svulster, sier Seluanov ifølge New Scientist.

New Scientist skriver videre at stimulering av p16-genet kan være med på å stanse veksten av ondartede svulster hos mennesker.

Naked mole rats may help cure cancer, i New Scientist