Denne artikkelen er produsert og finansiert av OsloMet – storbyuniversitetet - les mer.
Å prøve ut forskjellig med lekenhet og nysgjerrighet er viktig i kreativt arbeid. Dessuten bør du ha tid til å være i en lengre prosess. Julie Lund Otterdal er student i produktdesign.(Foto: Benjamin A. Ward)
– Kreativitet er mulig å lære seg
Motstand og hindringer må til for å få til noe kreativt, ifølge professor og kunstner Arild Berg.
– Jeg tenker at det er en styrke å stå i det og ta inn over seg det som er vanskelig.
Arild Berg, professor i design og kunst, mener det trengs motstand for å få til noe kreativt. Han er også kunstner og keramiker, og han underviser
studenter som utdanner seg til produktdesignere.
I tillegg er professoren prosjektleder for Craft Hub ved OsloMet. Det er et EU-finansiert
forskningsprosjekt som setter søkelys på hvordan håndverksteknikkene
kan gjøres relevante på nytt.
For håndverk kan være
rutinepreget, men gir også rom for kreative og nye løsninger.
– Og uten
hindringer, ingen kreativitet, sier han.
Å skape
krever mot
Det å tåle å
ikke vite hvordan den endelige løsningen blir, er en del av kompetansen til
kunstnere, designere og andre som jobber med kreative oppgaver. I kreative
prosesser er dette helt sentralt.
– På en måte
øver du deg da på å stå i frykt og usikkerhet, samtidig som det er en form for
frihet, sier Arild Berg.
– Frihet
fordi det er så mange muligheter.
Designfaglig
kan dette kalles «The Fuzzy Front End» i idéutvikling. Det vil si i den
kronglete startfasen hvor ideene sitter løst og er i endring.
Han
forteller om den amerikanske psykologen Rollo May. Han skrev en bok om motet
som trengs for å skape. May hevdet at det kan gå noe tid før man får en
aha-opplevelse i starten av fasen med idéutvikling.
Han mente at
det krever stort mot å skape et kreativt produkt fordi frykten for å feile, er
stor. Likevel insisterte May på at skapende arbeid er blant de mest
helsebringende og meningsfulle aktivitetene et menneske kan gjøre. Og det
gjelder ikke bare kunstnere, men alle mennesker.
Om du ikke
uttrykker dine egne, originale tanker, har du forrådt deg selv, poengterte
psykologen.
Rollo May sa
også at det å skape, er å få til en ny helhet av noe som står i spenning mot
hverandre. Det er konflikter og motsetninger som skal løses, og det
kunstneriske arbeidet består av å gi form til kaos.
Når du er
i flyt-modus
Tvilen er
derfor viktig i kreative prosesser, og det krever mot å vippe mellom
overbevisning og tvil.
– Du må
tørre å gå inn i det ukjente, sier Arild Berg.
Han mener du
ofte får ideer på grunn av tilfeldigheter som oppstår mens du holder på, og det
vil ikke skje hvis du ikke gjør noe.
Annonse
– Du vil
oppdage ting når du først er i gang. Jeg sier også til studentene at de må
tørre å tvile.
Vi vet fra
forskning at det er frykten for å mislykkes og altfor høye forventninger som
hindrer tilgang til flyt-modus og den kreative skaperkraften.
Med flyt-modus
mener vi en tilstand der en person går helt inn i en aktivitet, som i en boble,
og glemmer tid og sted. Du opplever en slags tidslomme fordi du er fullstendig
til stede her og nå.
Sosialpsykologen
Mihaly Csikszentmihalyi var den som utviklet flyt-teorien og som beskrev dette
fenomenet. Han forsket på kreativitet både med kunstnere, idrettsutøvere og
andre forskere. I 1975 identifiserte han den psykologiske tilstanden flyt og ga
den et navn.
Csikszentmihalyi
var interessert i tilstanden hvor du glemmer deg selv. Han argumenterte også
for at folk er mye lykkeligere når de opplever flyt.
Prøver ut
med lekenhet
– Det som er
spesielt med å jobbe med form, farge og materialer, er at man kan finne så
uendelig mange løsninger, sier Berg. Han føyer til at det ikke finnes et fasitsvar.
– Du må ta i
bruk den kreative delen av hjernen og se etter det som ikke nødvendigvis er den
logiske løsningen. Deretter prøve ut med lekenhet og nysgjerrighet.
Gjennom å
bruke tid kan du gå inn i et materiale og undersøke det på detaljnivå.
– Du kan vri
og vrenge på noe. Sette det sammen på nye måter og lete etter noe nytt. Ofte
vil denne prosessen i seg selv bidra med nye innsikter fordi vi lærer
underveis.
Professoren forklarer
at tiden er nødvendig fordi vi trenger å la ting synke, glemme det, ta det frem
igjen og se med nye øyne.
– Derfor får
man ofte en ide i dusjen, når man går en tur eller gjør noe helt annet. Da slapper
man av og slipper frem det intuitive.
Annonse
– Da kan man
øve på å stole på ideen som kommer. Den må også gjerne bearbeides videre, og den
må tolkes.
Trenger
tid for å utforske
Mange tenker
kanskje at vår digitale hverdag kan gjøre at vi blir mindre
kreative. Nå har vi mulighet til å søke opp alt på internett og å ta i bruk kunstig intelligens.
–
Selvfølgelig kan det gjøre folk passive, men det trenger ikke nødvendigvis å
være slik, sier Berg.
Han mener at
dersom vi klarer å bruke ny teknologi, som kunstig intelligens, til å bearbeide
virkeligheten, vil det kunne styrke kreativiteten.
– For
eksempel kan kunstig intelligens være nyttig å bruke til inspirasjon.
– Det er bra
hvis vi klarer å tenke at vi kan ta eierskap til den nye teknologien og bruke
den på vårt vis, sier han.
Men det er
en utfordring dersom du ønsker å ha så raske resultater at du ikke har tid til
å være i en lengre prosess.
– Da vil du som
regel heller gjenta det du kjenner fra før. Du vil resirkulere gamle ideer i
stedet for å være i den utforskende prosessen hvor du prøver og feiler.
– Det er når
du går fra det kjente til det ukjente at nye dører åpner seg. Når du går fra
det du vet til det du ikke vet, lærer du noe nytt.
Om doktorgraden til Arild Berg
Arild Berg opplevde selv utfordringer i arbeidet med doktorgraden sin. Den handlet om kunstneriske undersøkelser i det offentlige rom og tok et særlig utgangspunkt i hvordan medvirkning kan gjennomføres ved bruk av materialenes estetikk.
Gjennom å gå inn i kreative prosesser i problemløsning ønsket han å skape kunst for helt ulike kontekster og helt ulike mennesker i det virkelige liv. Derfor laget han kunst for et kirkerom, en skole og et sykehus.
Det var utfordrende prosesser på svært ulike måter i de tre institusjonene. I kirken samarbeidet han med mange forskjellige aktører i menigheten og blant de ansatte ikirken. De hadde ulike meninger om hva som kunne egne seg som kunst.
Denne meningsbrytningen var noe av det han ønsket å gå inn i dybden på. Ulike estetiske løsninger ble diskutert frem og tilbake for å finne gode løsninger. Alle kunne ikke gjøres til lags, men det ble en veldig lærerik og inspirerende prosess for Arild Berg.
Han trekker frem at samtidig som kunsten kan hjelpe med vanskelige følelser, kan det å involvere brukere eller berørte være av stor betydning for utformingen av kunst. Kunsten økte samspillet mellom flere brukergrupper i det offentlige rom.
Referanser:
Arild Berg, A. (2014): Artistic research in public space:
participation in material-based art (Vol. 33/2014). Publikasjonsserie ved Aalto University, 2014. Sammendrag.
Annonse
Rollo May: The courage to create. Bok på Norton, 1975. Sammendrag.
Mihaly Csikszentmihalyi: Beyond Boredom and Anxiety:
Experiencing Flow in Work and Play. San Francisco: Jossey-Bass, 1975. Sammendrag.
Om Craft Hub-prosjektet
Craft Hub er et EU-prosjekt som er finansiert av Kreativt Europa – EUs program for kulturelt samarbeid. Hovedformålet er å styrke kulturelt samarbeid og mangfold i Europa.
Craft Hub-prosjektet ledes av Carlow County Council i Irland. Ved OsloMet er det Institutt for produktdesign og Institutt for estetiske fag som driver forskningsprosjektet.
Forskningsprosjektet retter søkelys på håndverk sett i lys av kulturarv og hva som kan være håndverksteknikkenes nye relevans i vår tid og i framtiden.
Prosjektet har som mål å lage et digitalt materialbibliotek, utstillinger og workshops.
Åpning av utstillingen «Transform» på OsloMet er 26. oktober, og den står til 2. november 2023 i galleriet i Pilestredet park 33.
Konferansen på OsloMet: «TRANSFORMATION – Effect and Affect of Craft in Society, Craft Hub conference» arrangeres 26. og 27. oktober og 1. november (online).