Vekst av rur, alger og andre sjøorganismer under båten er en båtpussers plage.
Slik vekst på skroget gir også en tråere framdrift i vannet, og i stort perspektiv kan det bety at båter og skip trenger mer drivstoff og dermed forurenser mer.
Bunnstoffet som males på skroget skal begrense at havets vekster kladder seg på.
Nå har svenske forskere brukt ni år på å optimalisere slik maling, og hevder at den rett og slett stopper påveksten, samtidig som den er miljøvennlig.
Cocktail av virkestoffer
Forskerne fra Göteborgs Universitet og Chalmers tekniska högskola har kommet fram til en komplisert blanding av virkestoffer og høyteknologisk farge.
Fordi organismene som fester seg på båtskroget gjennom noen sesonger i saltvann er en variert gjeng, må virkestoffene i bunnfargen også inneholde litt av hvert for å bekjempe hver av dem, forklarer forskerne i en pressemelding.
Nøkkelen til bunnstoffsuksess innebærer en cocktail av såkalte biocider – anti-påvekstmidler – som retter skytset mot hver sin organisme.
- Effektivt mot rur
Blandingen må være slik at forholdet mellom ingrediensene er helt riktig i forhold til mengden vekst av hvert slag som båten kan være utsatt for. Forskerne har laget modeller for hvordan lage ulike optimaliserte blandinger.
Disse modellene inkluderer en beregning av mengden av biocider veid mot miljørisikoen de har.
Forskerne har fokusert mest på stoffet medetomidin, som viser seg å være svært effektiv mot veksten av rur. Rur representerer det mest alvorlige problemet blant slike skrogvekster.
Maling med virkestoff
Malingen som antivekstmiddelet blandes med er heller ikke noe forskerne har dæsjet tilfeldig sammen.
Den inneholder mikroskopiske kapsler med biocider. Gradvis lekker antivekststoffene ut fra kapslene.
Målet til forskerne er at bunnstoffet skal bidra til mer miljøvennlig båtfart, men forskningsprogrammet de har jobbet i har også en kommersiell samarbeidspartner som vil selge malingen; selskapet 1-Tech AB.
Annonse
Sluttproduktet av forskningen lar ikke vente på seg, og har fått navnet Selektope.