Hvorfor ikke sukker på veiene?

Spør en forsker:SPØR EN FORSKER: Om vinteren spres det massevis av salt på veiene. Men kunne man ha brukt noe annet – for eksempel sukker?  
13.1 2010 05:00


(Illustrasjonsfoto: www.colourbox.no)

Jette Cyron vil vite hvorfor det nettopp er salt som brukes mot is på veiene, og ikke for eksempel sukker eller et annet stoff. Er det fordi det bare er salt som kan smelte isen?

Spørg Videnskaben hos videnskab.dk iler til unnsetning:

Det korte svaret er at veisalt – natriumklorid – blir brukt fordi det er billig. Det er nemlig ingen naturlov at man skal bruke salt på veiene når frosten biter. Man kan i prinsippet bruke alle mulige stoffer som lar seg oppløse i vann – inkludert sukker.

Et spørsmål om pris

Mens et kilo veisalt koster mindre enn 30 øre, må man ut med ti ganger så mye for et kilo råsukker, som for øyeblikket koster litt over tre kroner på verdensmarkedet. Så det er kanskje ikke så underlig at man foretrekker å bruke salt.

– Men man bruker faktisk mange forskjellige stoffer for å gjøre veiene mindre glatte, forteller Lars Bo Pedersen, som er seniorforsker på Det Biovidenskabelige Fakultet ved Københavns Universitet.

Han forsker blant annet i hva veisalt betyr for trærne langs veien.

– Når man bruker natriumklorid i et så stort omfang, skyldes det at stoffet er billig, at det har noen fornuftige smelteegenskaper og at det er praktisk å bruke.

Mange stoffer kunne vært brukt

Men man kan altså også bruke andre stoffer, for eksempel urea, kalsiummagnesiumacetat, kalsiumklorid og ikke minst kaliumformiat. Vannets frysepunkt senkes nemlig uavhengig av hvilket stoff det blandes med.

– Det er også gjort forsøk med sukkerlake i Sverige, forteller Pedersen.

Og ganske riktig: I Sverige har man forsøkt seg med en blanding av salt og sukker. Blandingen er mer skånsom mot både biler og miljøet enn rent veisalt.

På forskjellige steder i USA og Canada eksperimenterer man med en blanding av et ekstrakt av sukkerroer og saltvann.

© videnskab.dk. Oversatt av Lars Nygård for forskning.no

Referanse og lenker

Skog og Landskab: Alternativer til vejssalt som tømiddel i glatførebekjempelsen (pdf)

Road Solutions: Tinemiddel av sukkerroer

General Chemistry: Derfor smelter salt isen (engelsk)

Annonse

forskning.no ønsker en åpen og saklig debatt. Vi forbeholder oss retten til å fjerne innlegg. Du må bruke ditt fulle navn. Vis regler

Regler for leserkommentarer på forskning.no:

  1. Diskuter sak, ikke person. Det er ikke tillatt å trakassere navngitte personer eller andre debattanter.
  2. Rasistiske og andre diskriminerende innlegg vil bli fjernet.
  3. Vi anbefaler at du skriver kort.
  4. forskning.no har redaktøraransvar for alt som publiseres, men den enkelte kommentator er også personlig ansvarlig for innholdet i innlegget.
  5. Publisering av opphavsrettsbeskyttet materiale er ikke tillatt. Du kan sitere korte utdrag av andre tekster eller artikler, men husk kildehenvisning.
  6. Alle innlegg blir kontrollert etter at de er lagt inn.
  7. Du kan selv melde inn innlegg som du mener er upassende.
  8. Du må bruke fullt navn. Anonyme innlegg vil bli slettet.

Emneord

Annonse

Annonse