Juss-forsker Jon Christian Fløysvik Nordrum misforsto språk han hadde de beste forutsetninger for å forstå. Det fikk ham til å tenke.(Foto: Anders Moen Kaste / forskning.no)
Juristen misforsto språket i barnehage-søknaden og måtte levere barna i en annen bydel
Nå lærer han jusstudenter å skrive lovtekster og vedtekter som folk forstår.
Nordrum er førsteamanuensis ved Institutt for offentlig rett på Universitetet i
Oslo (UiO). Han har jobbet lenge med lovgivning, lovskriving og lovkvalitet.
Nå leder han prosjektet «Klarspråk i juridisk
forskning og undervisning». Det skal lære studenter å skrive så
folk flest forstår.
– Det vi lærer på jusstudiet, er å
tolke rettskilder som andre har skrevet. Men vi lærer egentlig ikke å skrive
det selv, sier Nordrum til forskning.no.
– Litt tabloid kan man si at
jusstudentene lærer å lese, men ikke å skrive.
For 15-20 år siden satt han i
Justisdepartementets lovavdeling og skrev lover og vurderte hva som er gode
lover og godt lovspråk.
På samme tid ble han far for første
gang, og snart var tiden kommet for å søke barnehageplass.
For å gjøre det i Oslo
kommune i 2010, skulle man i søknaden sette opp en viktig prioritering av hvilke
barnehager man ønsket plass i, forklarer Nordrum.
Juristen misforsto imidlertid reglene
for prioriterte barnehage-valg.
– Fikk tid til å reflektere over klart
lovspråk
– Resultatet ble at vi fikk
barnehageplass i en helt annen bydel enn der vi bodde.
Han og familien bodde på St.
Hanshaugen, mens barnehagen lå i bydel Gamle Oslo.
– I ett år brukte jeg halvannen time
hver dag til og fra for å levere barnet. Jeg fikk tid til å reflektere litt
over klart lovspråk i den perioden, for å si det sånn.
På samme tid som misforståelsen
oppsto, tok Kunnskapsdepartementet kontakt med Nordrum og ønsket ham tilfeldigvis inn i barnehagelovutvalget.
De mente åpenbart at han var blant
landets fremste eksperter på barnehagerett.
– Det var forutsetningen for å spørre
meg. Ikke bare var jeg jurist, men jeg hadde arbeidet litt med
undervisningslovgivning i lovavdelingen og hadde ellers en del erfaring med
lovgivningsarbeid.
Annonse
Like fullt misforstod han reglene. Det
fikk ham til å fundere på hvordan folk som har langt mindre erfaring med
juridisk språk enn ham selv, klarer å orientere seg i landskapet.
Svaret er ganske enkelt at folk ikke
alltid klarer det.
NAV-skandalen: Når
mange misforstår viktig ordlyd
Han mener NAV-skandalen i 2019 er et
godt eksempel på at det fort kan gå galt.
En del av sakene handlet om at nordmenn misforsto skjemaer fra NAV og dermed fylte ut feil. Nettopp utforming
av skjemaer er en utfordring.
– Feil utforming kan lede til at man
mister rettigheter eller i verste fall blir straffet for å ha gitt feil
opplysninger, sier Nordrum.
Selv om det er helt uten
overlegg.
– Og det har skjedd mange flere ganger
at jeg opplever regler som vanskelige å forstå.
– Et maktspråk
Klart og forståelig språk er spesielt
viktig på områder der jussen er viktig, mener Nordrum.
– Jussen er et maktspråk. Derfor må heller
ikke jussen som fagspråk ligge langt fra jussens allmennspråk.
Han forklarer det med at jussens
fagspråk påvirker lovspråket, og lovspråket påvirker forvaltningsspråket. Det
påvirker til syvende og sist det språket som møter folk som skal søke om
barnehageplass, trygd, sosialstønad eller byggetillatelse.
Annonse
– Derfor spiller det større rolle om
juristenes språk er uklart enn om økonomenes språk er uklart – selv om det også
er et problem, argumenterer Nordrum.
Språket skal tilpasses ulike sjangre
Språksatsingen skal gjøre juss-språket
klarere fra bunnen av gjennom forskning, formidling og undervisning. Det er
etter hvert mange ansatte som er involvert i å bygge det inn i jussutdanningen.
De har etablert Senter for erfaringsbasert
juridisk læring. Senteret skal lære studentene å ikke bare skrive akademiske
tekster, men også sjangre som brukes i det virkelige liv. Som
utredninger, prosesskrifter eller kontrakter.
– Man må ha en oppfatning av klarspråk
som er tilpasset sjangrene det er snakk om. En tekst skal gjøre en jobb og har
en funksjon, og ulike tekster har ulike funksjoner.
En lovtekst må bygges opp og skrives
til en viss grad annerledes enn et brev, som i mye større grad kan tilpasses
den enkelte person og som gjelder der og da. En lov skal derimot stå over lang
tid, forklarer Nordrum.
Skal brukes på hele juss-studiet, og ikke bare på UiO
Nordrum og kollegene samarbeider med
humanistisk fakultet på UiO, som nå har en egen bachelor i klart språk, og
Universitetet i Bergen.
Selv har Nordrum ansvaret for Lovlab,
der studentene lærer å skrive forståelige lover.
Det handler om rettssikkerhet for deg og meg, mener Nordrum.
– Ulike faggrupper har vanskelig for å forstå hverandre
Men fagfolk kan også ha problemer med kommunikasjonen seg imellom, forteller Nordrum i artikkelen fra Språkrådet.
Annonse
– Ulike faggrupper har vanskelig for å forstå hverandre. Teknologene, juristene og samfunnsviterne har alle ulik fagterminologi.
Det kan gjøre det vanskelig for folk når budskapet kommer ut i offentligheten. Det samme ordet kan noen ganger bety ulike ting i forskjellige offentlige tjenester.
Det er et problem, mener Språkrådet.
– Aller helst bør ordene bety det samme for folk, både når de møter Nav, skatteetaten og Lånekassen, sier direktøren i Språkrådet, Åse Wetås, i artikkelen.
Hun understreker også hvor viktig det er med forståelige lovtekster.
Italienske forskere undersøkte sjargong-situasjonen i akademia og tok for seg 21 486 vitenskapelige artikler om huleforskning. I huleforskningen møtes forskere fra mange ulike fagfelt – fra geologi til arkeologi og zoologi.
Forskerne bak studien fant mange spesielle faguttrykk, og forskerne fra ulike fagfelt var uenige om bruken av de forskjellige.
De fant også ut at artiklene med flest spesielle faguttrykk ble minst sitert. Antallet siteringer handler om hvor ofte andre forskere trekker inn studien i sin forskning.
Universiteter med lav status brukte unødvendige faguttrykk
Samtidig er ikke alle faguttrykk unødvendige, sa professor i leksikografi ved UiO, Ruth Vatvedt Fjeld til forskning.no i 2018.
Annonse
– Du trenger et visst vokabular for å formidle forskning. For å relatere funnene dine til en teori, trenger du disse begrepene og det abstrakte språket. Kompliserte sammenhenger kan ikke formidles på en veldig enkel måte. Men det betyr ikke at du skal jåle deg til med vanskelige ord og uttrykk.