Forskere har funnet ut at bruken av gjenkjennelige og korte ord i innhold, kan få folk til å bli værende på et nettside eller lese en hel artikkel.(Foto: Gorodenkoff / Shutterstock / NTB)
Forskere har sett på hva som gjør at folk blir værende på en nettside
Bruk av velkjente ord og korte setninger kan få publikum til å bli værende på en nettside eller lese ferdig en hel artikkel, ifølge forskere.
Telefonselgere på Karl
Johan vil verve nye kunder.
I sosiale medier reklamerer influencere for klær og
sminke, og frister følgerne sine med rabattkoder.
Lærere i et klasserom prøver å
engasjere elever slik at de følger med på forelesningene deres.
Til felles har alle
disse at de ønsker oppmerksomhet fra et publikum.
Det samme gjør mediebedrifter. Det er enklere sagt enn
gjort. For mens noen artikler fenger deg med én gang, kan andre artikler få deg
til å miste interessen etter bare noen få setninger.
Forskere har nylig publisert
en artikkel i det vitenskapelige tidsskriftet Journal of Marketing om hva slags språkbruk som kan holde på publikum, slik at de
konsumerer innhold. Særlig konkrete og kjente ord, samt appellerende språk, kan
spille en viktig rolle. Forskerne kommer fra University of Pennsylvania, University of Maryland og Emory University i USA.
En artikkel kan ha en
fengende overskrift som kan få lesere til å klikke seg inn på den. Men når de
begynner å lese artikkelen, hvor mye av den leser de egentlig? Stopper de å
lese etter de to første to setningene, eller leser de hele artikkelen fra start
til slutt?
I forskernes studie skilles
det mellom «vedvarende oppmerksomhet» og andre typer oppmerksomhet. For
eksempel kan antall klikk og visninger måle engasjement. Disse måler hvor mange
personer som har blitt utsatt for et bestemt innhold.
– Å sette søkelys på
kortsiktige beregninger som visninger og klikk, kan føre til klikkagn
eller overskrifter som tiltrekker seg oppmerksomhet. Men det fører ikke
nødvendigvis til at innhold blir konsumert, sier Jonah Berger i en pressemelding. Han er en av forskerne bak studien.
Hva får folk til å bli værende?
De har i stedet undersøkt
hva som får folk til å bli værende på en nettside, og de har kommet frem til at
språk kan spille en viktig rolle.
Men hvorfor er det viktig
å få folk til å bli værende?
– Det er viktig av mange
grunner, økonomisk, demokratisk og psykologisk, å undersøke forholdet mellom
form, bruk og tolkning. Men det har blitt gjort i enormt mange sammenhenger, sier Karl-Fredrik Tangen, førstelektor ved Institutt for
markedsføring ved Høyskolen Kristiania, til forskning.no.
Kort og konkret fremfor
langt og vanskelig
Ved hjelp av naturlig
språkbehandling har forskerne undersøkt over 35.000 sider med innhold.
Naturlig språkbehandling er når dataprogrammer gjennom kunstig intelligens kan
analysere og forstå menneskelig språk, slik det snakkes og skrives.
På denne
måten kunne forskerne se om sannsynligheten for at folk fortsetter å
konsumere innhold, er større dersom det inneholder tekst som er lett å forstå
og språk som appellerer til følelser.
I studien kommer det frem
at det å bruke enkelt språk kan påvirke publikum til å bli værende på en nettside. Med
enkelt språk mener forskerne ord som er gjenkjennelige, lette å forstå og
gjerne korte. Enkelt språk er dermed ikke lange og vanskelige ord som man ikke
har noe forhold til. Enkelt språk er også kortere setninger fremfor lange.
Annonse
Valg av ord
I studien bruker
forskerne ordet «australopithecus» som et eksempel på et vanskelig ord. Det er langt
og for den vanlige mannen i gata, kanskje også et fremmedord. Ordet «bil» er
derimot et kort og konkret ord, som mange er kjent med. Nå er ikke disse ordene
synonymer, men de kan illustrere at gjennomsnittspersonen kanskje heller vil
lese om biler fremfor australopithecus (en utdødd slekt av førmennesker).
Forskerne sammenligner
dette med objekter i bevegelse. De skriver i studien at sannsynligheten for at
objekter beveger seg mer, er større dersom det er mindre friksjon. På samme
måte mener de at hvis noe er lett å gjøre, så vil man fortsette å gjøre det.
Dermed mener forskerne at hvis noe er lett og forståelig å lese, så vil man fortsette å lese det.
Språk som appellerer til usikkerhet
Bruk av språk som
appellerer til følelser, kan også holde på publikum. Følelsen av usikkerhet kan
for eksempel påvirke folks oppmerksomhet.
I studien skriver
forskerne at hvis man er usikker på om det kommer til å regne i morgen, så
vil denne usikkerheten føre til at man oppsøker informasjon som kan gjøre
at man blir mindre usikker. For eksempel kan man sjekke værmeldingen for
morgendagen.
Med dette mener forskerne at dersom man bruker språk i innhold som gjør at folk kjenner på usikkerhet, så er sannsynligheten større for at
de blir værende og konsumere innholdet. Dette er fordi de vil fortsette å
konsumere innholdet helt til de får svar på det de er usikre på, ifølge
forskerne.
I studien kommer det også frem at bruk av språk som appellerer til håp og spenning, også kan holde på publikum
og fange deres oppmerksomhet. Språk som appellerer til tristhet, vil ha motsatt effekt, ifølge forskerne.
Alltid vært et behov for
å produsere innhold
I markedsføringsbransjen er
det egne personer som jobber med å utforme reklametekster.
– Dette er tekster som
ikke er redaksjonelle og frie, men markedsføring, men som i form likner mer på
journalistikk enn den typiske reklamen. Disse tekstene har noen funksjoner som
krever at de faktisk blir lest, sier Tangen.
Tangen sier at det å lage
innhold som holder på publikum, er et behov reklameprodusenter og journalister
deler.
Annonse
– Mediebedrifter selger
både folk til annonsører og innhold til publikum, og begge deler krever at
publikum holder seg på sidene deres. Enten for å utsettes for reklame eller for
å møte murer de skal bli fristet til å betale seg igjennom, forklarer Tangen.
Å produsere innhold til
et publikum, er ikke noe nytt. Tangen sier at Norges eldste eksisterende avis,
Adresseavisen, startet med å selge adresser gjennom adresselister. De begynte å
lage avis med redaksjonelt innhold for å få folk til å lese reklamen de solgte
adresser og publikum til.
De første reklamebyråene i
verden ble etablert av mellommenn mellom annonsør og mulige kunder, som er
den sammen funksjonen dagens mediebyråer har, forteller Tangen. Deretter utviklet de seg til å
tilby kunder å utforme annonser som reklame, i en form som ble lest.
Går løs på et gammelt
tema på en «historieløs» måte
Å undersøke hva som
holder på publikum, kan være viktig, særlig for dem som jobber med markedsføring. Forskernes studie kan være relevant for dem som jobber med
å utforme reklametekster. Samtidig mener Tangen at forskerne går løs på et
gammelt tema for annonsører, reklamemakere og annonsekanaler på en
«historieløs» måte når de tar for seg forholdet mellom språk og oppmerksomhet.
– Det at språk, bilder og
kontekst spiller inn på oppmerksomhet, er en temmelig triviell observasjon. Forsøket på å isolere og lage generelle regler, tror jeg er bedre egnet for å
selge konsulenttjenester enn for å opplyse innholdsprodusenter. De vet allerede
at enkelt språk og korte ting blir lest og at folk stopper opp hvis de ser
kattunger. Det er litt trist at denne type forskning, som kunne forholdt seg
til en tusenårig retorisk tradisjon og flere hundre år med
markedsføringshistorie, ender opp som banal, eksperimentell psykologi av en type
som har blitt ganske avkledd de siste årene, sier Tangen.
Han sier at forskerne er
inne på noe som kunne vært interessant knyttet til at ny teknologi og nye
flater kan kreve noe nytt.
– I stedet kommer de med
altfor generelle påstander der statistikk gir skinn av ordentlig forskning, mens
de i realiteten banaliserer et område der det finnes en solid fagtradisjon,
sier Tangen.