Nye triks fra nisseland

Nye avsløringer fra julenissens laboratorium viser at vi andre har en laaang teknologisk vei å gå før vi når Nordpolen-nivå.

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.

Ingen tid å miste for en travel nisse i arbeid... (Illustrasjon: iStockphoto)

For hva annet skal man si om reinsdyr-raketter som henter sin energi fra kald fusjon, og en nisseslede som ville gjort selv de mest bråkjekke sci-fi helter stumme av beundring?

I år som i fjor er professor Larry Silverberg ved North Carolina State University på pletten med nye avsløringer rundt den fantastiske teknologien nissen benytter for å klare brasene på julaften.

Denne gang hevder Silverberg sågar å ha deltatt på en workshop på Nordpolen - et seks måneder langt program ved Santa’s Workshop-North Pole Labs (SW-NPL-programmet)

Jetmotorene

Årets hotteste avsløring fra workshopen handler om jetmotorer som reinsdyrene har festet rundt kroppen. De drives av energi fra intet mindre enn kald fusjon.

I en pressemelding heter det at prinsippene bak er en godt bevart hemmelighet, sannsynligvis gjemt et eller anet sted i nissens skjegg…

Der forblir den muligens også, siden fusjon ved romtemperatur er dømt nord og ned. Men hvem vet hva de får til der opp i nisselaben? 

Les mer om kald fusjon i artikkelen Kald fusjon igjen? (30.03.09) hos forskning.no

Silverberg kan ellers rapportere at en nisseslede anno 2009 framstår mer moderne enn noen annen form for lufttransport.

- Både karosseriet og meiene er laget av en titanlegering med bikubemønster (sekskantede celler), som veier svært lite og er 10-20 ganger sterkere enn noe materiale vi har klart å lage, sier Silverberg.

Han er professor og ingeniør innen områdene mekanikk og luftfart.

Kan endre form

Selvsagt er det utviklet nanostrukturer i sledeoverflaten med et lavtrykksystem som gjør at luftmotstanden reduseres med 90 prosent.

Titanstrukturen til en moderne nisseslede. (Illustrasjon: Larry Silverberg, North Carolina State University/Santa's Workshop-North Pole Labs)

Som om ikke det er nok, kan karosseriet også endre form etter forholdene i lufta, for å bedre de areodynamiske egenskapene.

- Meiene kan trekkes inntil sledekroppen, og komme tilbake i normalposisjon når man går inn for landing på bratte tak, sier Silverberg.

Selvsagt har nissen det siste og enda litt til innen elektronikken. Han har egne lasersensorer i sleden som oppdager luftstrømmer og endringer i vindforhold, slik at kursen blir optimal.

Litt fra fjorårets godtepose

At nissen har imponert allerede forut for årets nye meldinger fra Silverberg, hersker det heller ingen tvil om.

I fjor rapporterte Silverberg blant annet at nissen benytter seg av tidslommer for å klare å dele ut gavene til barna på en og samme kveld.

Det vi oppfatter som sekunder, er for nissen et tidsrom på flere måneder. Med sin  ekstremkunnskap om relativitetsteorien, får han altså tidskabalen til å gå opp.

(Illustrasjonsfoto: www.colourbox.no)

Rett før fjorårets ribbe og pinnekjøtt ble stekt og kokt, kom også avsløringen om at nissens sekk er en nanoleketøyfabrikk i forkledning.

Nissen lager gavene på stedet, av materialer han har for hånden, som sot fra skorsteiner og så videre. Så utrolig effektivt, og muligens miljøvennlig…

- Effektivitet settes i høysetet på nordpolen, siden mye av forskningen ved SW-NPL fokuserer på hvorvidt magi er en fornybar ressurs, sier Silverberg.

Nissen miljøvennlig likevel? 

Nettopp. Det føles både riktig og betryggende at honnørord som “fornybar ressurs” også ytres i nisseland.

Med all den høytekonologi nissen besitter, spørs det om han egentlig burde ha satt av litt tid i forjulsstria og styrt sleden sin innom det nylig avsluttede klimatoppmøtet i København. Der nede slet de jo fælt.

- - - -

Men vent nå litt… Var det ikke han i det hvite huset som snakket om ”change” som skulle fikse den biffen der. Kanskje blir det fyren med langt hvitt skjegg vi må håpe på i stedet?

Powered by Labrador CMS