Halvpyntede butikker selger mindre

Med julesalget bak oss, er det nok mange butikkeiere som lurer på hvorfor det gikk som det gikk. Ny forskning antyder at dårlig salg kan skyldes at butikken ikke var pyntet godt nok.

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.

Gjør du butikken julefin for å overtale kundene til å lette lommeboka? I så fall må du nok diske opp mer enn noen usle nisser i krokene og juleplata fra i forfjor. Med gal kombinasjon av juleeffekter, eller lite gjennomført julestemning, ser det ut til at salget heller går ned enn opp, melder Nature.

Etter en undersøkelse av kundenes reaksjoner på juleduft og høytidsmusikk i butikkene, viser det seg nemlig at julemusikk uten julelukt, eller duft uten musikk, rett og slett senker kjøpelysten.

Narrebutikk

For å finne ut hvordan julestemningen egentlig påvirket kundene, huket forskere fra Washington State University tak i 130 frivillige som fikk lov til å kikke på utvalget i en liksombutikk. Men varene var ikke de eneste inntrykkene i lokalet.

I bakgrunnen lød liflige toner, enten fra juleplata til popmusikeren Amy Grant eller ei annen skive av samme artist. Noen av de frivillige fikk også en juleaktig duft av bartrær og kanel med på kjøpet, mens andre måtte klare seg uten lukt.

Etterpå krysset alle av hvor attraktive de syntes varene i butikken var, på en skala fra én til sju.

Ikke mer attraktive

Det viste seg overraskende nok at kombinasjonen av julemusikk og julelukt ikke påvirket kundenes bedømmelse noe nevneverdig. De frivillige gav varene gjennomsnittlig 6,65 poeng med full julestemning, sammenlignet med 6,69 poeng uten julepåvirkning.

Opptrådte lukta eller musikken på egen hånd, ble resultatene derimot langt verre. Enslige julelåter trakk gjennomsnittet for varene ned til 6,06, mens juleduft uten følge sørget for et lavmål på 5,69 poeng, skriver Nature.

Det neste naturlige spørsmålet blir så klart hvorfor butikkeiere i det hele tatt skal gidde å bry seg med julestæsjet.

- Rundt disse tider må du det, fordi kundene forventer at butikken skal være julepyntet, sier markedsprofessor Eric Spangenberg fra Washington State University til Nature.

Men vi i forskning.no er jammen ikke så sikre.

Referanse:

E. Spangenberg, B. Grohmann & D. Sprott, Journal of Business Research, doi: 10.1016/j.jbusres.2004.09.005(2004).

Lenke:

Nature: Shops must mix festive scents and sounds to tempt the buyer

Powered by Labrador CMS